Een vork/lepel waarmee je rauw vlees hebt aangeraakt,hoe doe je dat met wokken?

Vandaag keek ik naar 'red mijn vakantie' Hierin vertelde Rob van de smaakpolitie over een vork waarmee iemand rauwe hamburgers mee had geprikt en daarna de gare hamburgers weer oppakte.Ik weet dat 't niet hygiënisch is vanwege bepaalde bacteriën.Maar wat ik me toen opeens afvroeg... Als ik iets in de wok maak gebruik ik een houtenlepel,maar dan raak je toch ook eerst rauw vlees aan en daarna gaar vlees aan? Moet je dan ook een schone lepel pakken en wanneer is 't moment daar dat je die schone lepel dan moet gaan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.4K
paulus811
13 jaar geleden
Het is wel waar, maar bijvoorbeeld bij een barbecue erg lastig. Zodra je een kipfilet omdraait pak je met de tang de nog rauwe kant ook beet. Moet de smaakpolitie maar eens vertellen hoe ie dat oplost...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf altijd aparte opscheplepels voor vlees dat gaar is of ik was de tang tussendoor af, vooral bij kip. Dat is wellicht extreem, maar ik heb een tijd bacteriën gekweekt tijdens mijn studie en mijn zus onderzoekt pathogene ziekteverwekkers. Ik moest op het lab al hygienisch werken, dus ben dat min of meer gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook voor de televisie ;o) En wat betreft de hamburgers, het is erger als ze een uurtje in de spaanse zon liggen voordat ze gebakken worden.

Het beste antwoord

Natuurlijk is het belangrijk om hygienisch met (te bereiden) voedsel om te gaan.
Maar de bombarie waarmee wordt gewaarschuwd voor rauw voedsel in de media is schromelijk overdreven.
Moet je de smaakpolitie eens afsturen op een gemiddelde gezinsbarbeknoei: Daar gaan ze echt geen 10 verschillende opscheplepels, draaitangen en snijmessen gebruiken voor dat ene te bakken stukje vlees.

Vanzelfsprekend ga je geen rauwe kip zitten wegkanen in een land als Turkije, en natuurlijk eet je geen salade in India.

Maar in dit landje moet je niet moeilijk doen over een lepel die misschien in aanraking is geweest met een lapje rauw vlees: 99 van de 100 keer is er dan niks aan de hand.
En die 100e keer...heb je even een vervelende nacht.
Daarna is het ook weer ok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kunt dan het beste een aparte opscheplepel gebruiken om het vlees op te scheppen. Dat moet voldoende zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je het vlees hebt gebakken dan is het op een gegeven moment gaar en laat je het staan. Je kunt dan de opschepel erin doen en daarmee het vlees nog even doorroeren en daarna opscheppen. Vooral met kip is dit inderdaad veiliger en je kan de rauwe kip met de houten lepel eruit scheppen.

Ik doe dit overigens ook als ik vlees in de pan bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roer het vlees in de wok met de houten lepel.
Zodra het vlees gaar is kan die lepel bij de afwas.
Voeg de overige ingrediënten toe en roer verder met een schone lepel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat je met de houten lepel rauw vlees hebt beetgepakt, moet je 'm dan ook direct bij de vaat doen (of ook de lepel gloeiend heet maken om de bacteriën te doden. Maar da's niet praktisch bij een houten lepel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wok is goed heet. Jouw houten lepel komt continu in aanraking met deze hete groenten en vlees. De bacterien overleven dat niet. Het deel dat het eten raakt wordt zeker warmer dan de overlevings grens van bacterien.

Het bacterie probleem ontstaat pas als je rauw vlees bewerkt met een stuk keuken gereedschap en daarna met hetzelfde, ongewassen, stuk gereedschap inmiddels tot onder de ca 65 graad afgekoelde etenswaren weer beet pakt.

Is het eten nog warmer op het moment van aanpakken dan geef ik de bacterien eigenlijk nog steeds geen kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de televisie moet geloven, mogen we ongeveer niets meer eten.
Hoe zit het dan met half doorbakken biefstuk, wat met een deftig woord plotseling "medium" heet ?
Ons lichaam kan heel veel hebben hoor.
Wist je dat we gemiddeld per jaar zo'n 500 gram insecten binnenkrijgen zonder het te weten ?
Een rupsje in de sla, een mier in de bonen, een vliegje in de wijn....
Allemaal niets aan de hand.

Die herrie wordt gemaakt om te voorkomen dat men er in restaurants een bende van maakt of in levensmiddelen verwerkende bedrijven. Dat is ook terecht.
Als je miljoenen mensen te eten geeft, zoals unilever, moet er wel streng, of overdreven streng toezicht zijn op de hygiene.
Ik zou zonder met m'n ogen te knipperen een rauwe biefstuk opeten en ik ben ervan overtuigd dat ik er niet ziek van word en ook geen diarree krijg.
Dat moet dan wel een biefstuk zijn die ik hier in de vriezer heb, want ik weet waar dat vlees vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rupsje miertje vliegje mjummie! we zitten hier in het westen dus eigenlijk ook al aan de beestjes, laat die gfriuurde sprinkhanen maar komen :P
misschien is het ook allemaal niet zo erg, maar je kunt het gewoon als automatisme houden dat je bestek en snijplanken dat met rauw vlees in aanraking is geweest, meteen in de gootsteen zet, als je het gebruikt hebt.
in zo'n wokrestaurant pakken ze altijd het bordje met vlees aan en als het gaar is krijg je het op een schoon bord terug.
als je gezond bent kan je veel hebben, maar bij een zwakkere gezondheid kun je maar beter voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met wokken gebruik je eerst een lepel tot het gaar is dan een nieuwe lepel en eventueel overige ingredienten erbij.
ook met gourmetten een extra vork gebruiken 1 om te eten en 1 om je vlees op de plaat te doen. leer het jezelf gewoon aan om er 2 neer te leggen als je gaat beginnen. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft niet halverwege een andere lepel te pakken. Die houten lepel wordt óók verhit terwijl je aan het wokken bent, waardoor de bacteriën van het rauwe vlees gedood worden.