Wie kan me helpen aan een lekker curry recept?

Ik heb de afgelopen tijd enkele culinaire vragen voorbij zien komen en de meest lekkere recepten vlogen er achteraan. Laat ik het dan ook maar eens proberen.

Jaren geleden op een groepsreis hebben we een heerlijke curry gegeten, klaargemaakt door de chauffeur en de reisleider. Helaas niet om het recept gevraagd.
Nadien zelf eens een keer iets curry-achtigs geprobeerd, maar het leek nergens op.
Tijd dus voor een ander recept... Wie helpt mij de keuken in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Antoni
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gewone-overtreffende-trap-gebleven-gezegd.6369
Antoni
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/lekkerste-recept-boerenkool.2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni, ik geloof dat ik jouw reacties hierboven niet helemaal begrijp?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff, wat ziet het er lekker uit allemaal. Ik heb er zeker drie hieronder waarvan ik loop te twijfelen wat ik ga bestempelen als beste antwoord. Ik heb er tenslotte toch maar één uitgekozen die mij het lekkerst lijkt zonder meteen twee uur in de keuken te hoeven staan. Alle overige hebben van mij ondertussen al een duimpje omhoog gehad.

Het beste antwoord

Dit gerecht is heel lekker en is voor 4 personen.

Indiase kalkoencurry,

2 uien,
2 tenen knoflook,
400 gr. kalkoenfilet,
4 eetlepels olie,
1 1/2 eetl. tikka kruidenpasta of currypasta (potje),
2 dl. kippenbouillon,
1 eetl. bloem,
250 ml. zure room of volle yoghurt (op kamertemperatuur)
zout, versgemalen peper,
4 eetl. fijgehakte koriander of peterselie
variatie op kalkoenfilet is kipfilet.

Pel de ui en de tenen knoflook en snipper ze grof. Snijd de kalkoenfilet in plakjes.
Verhit olie in een braadpan en roer de tikka kruidenpasta erdoor. Schep de kalkoenplakjes erdoor en bak ze al omscheppend op matig hoog vuur in ca.3 minuten bruin.
Voeg de ui en knoflook toe en bak ze ca.3 minuten zachtjes mee. Voeg de bouillon toe en stoof het vlees met het deksel schuin op de pan ca. 15 minuten op heel zacht vuur.
Roer de bloem door de zure room en schep de zure room van het vuur af door de kalkoen. Verwarm de curry al roerende zachtjes ca. 3 minuten tot een gladde dikke saus ontstaat. Breng de curry op smaak met zout en peper en schep de koriander of peterselie erdoor.
Lekker met basmatirijst en Chinese koolsalade.

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

beef rendang!! echt supper lekker! is een droge curry wat wil zeggen dat je het twee uur moet laten koken tot bijna al het vocht uit de kokosmelk verdampt is en het rundsvlees gaar.

1 ui
2 theelepels vers geraspte gember
2 theelepels vers geraspte galanga (laos)
4 teentjes knoflook
1 citroengras in hele kleine ringetjes
2 theelepels kurkuma
4 verse grote chilipepers zonder zaadjes

van dit alles maak je een puree in de keukenmachine en bak je een paar minuten op hoog vuur in kokosolie.

dan doe je er bij:
1 gebroken kaneelstokje bij
1 open gemaakte kardamonpeul
en bak je het nog een minuutje

dan:
500 gr runderstooflappen in blokjes
erij doen en roeren tot het vlees bruin is.

daarna:
sap van 1 limoen
1 blik (warm) kokosmelk (warm zodat het vlees niet schrikt en lekker mals wordt)

dit alles breng je aan de kook en laat je ongeveer 2 uur sudderen, tot het vocht uit de kokosmelk verdampt is en het vlees gaar.

serveren met rijst!

succes!!

Toegevoegd op 12-05-2009 22:37:16
meestal hou ik trouwens niet precies de hoeveelheden aan, pak het vaak wat ruimer, maar je moet zelf maar even uitvogelen wat je lekker vindt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Indiase "curry".
Kerry is een specerijenmengsel, wat onder die naam niet in India bekend is.Onder het Tamilwoord "Kari" wordt een nat mengsel verstaan, een soort basissaus.

Lams-cashewnoten curry. "Korma".

2 gesnipperde uien.
2 gehakte knoflooktenen.
stuk gehakte gemberwortel.
3 chilipepers.
50 gr. cashewnoten.
1/2 theelepel gemalen koriander.
1 theelepel gemalen komijn.
1 theelepel kaneel.
1/2 theelepel gemalen cardamom.
1/4 theelepel kruidnagel poeder.
zakje saffraan.
3 eetlepels olie.
1 kilo lamsvlees (schouder), gesneden.
1 theelepel zout.
150 gr. zure room.
2 eetlepels verse korianderblaadje.

Pureer ui, knoflook,gember,chili en cashewnoten in keukenmachine tot puree.Meng alle specerijen erdoor.
Olie in braadpan en fruit het kruidenmengsel, schep vlees
zout,zure room en 2 dl. water erdoor, en stoof het geheel
in 1,5- 2uur gaar,met deksel half op de pan.Op smaak brengen koriander er over strooien, en met Basmati rijst serveren.
Smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloemkoolcurry met rode linzen en raita

Voor 2 personen

1 ui
2 knoflookteentjes
500 gram bloemkoolroosjes
6 dl groentebouillon
1 theelepel gemalen komijn
2 eetlepels milde kerriepoeder
1 theelepel gemalen geelwortel (= kurkuma)
100 gram rode linzen
zout, (versgemalen) peper
3 eetlepels gesnipperde koriander
Voor de raita
1 rode ui
1/8 dl Bulgaarse of Griekse yoghurt (of magere kwark)
2 eetlepels gesnipperde munt
1-2 eetlepels citroensap
Bereiding en afwerking: ca. 30 min.
Bevat p.p.: 1045 kJ/245 kcal
19 g eiwit, 4g vet, 34 g koolh.

Bereiding en afwerking: Snipper de gepelde ui en knoflookteentjes.
• Verdeel de gewassen bloemkool in kleinere roosjes.
• Breng de bouillon met de ui, knoflook, komijn kerrie en geelwortel aan de kook. Voeg de linzen toe en kook ze, afgedekt in ca. 15 minuten tot een dikke brij; roer af en toe.
• Roer de bloemkoolroosjes door het linzenmengsel en kook ze zachtjes ca. 6 minuten mee tot ze gaar zijn.
• Maak ondertussen de raita: snijd de gepelde ui in smalle, halve ringen en roer die door de yoghurt. Meng de munt erdoor en voeg naar smaak citroensap, zout en peper toe.
• Breng de raita op smaak met zout en peper en roer de koriander erdoor.
• Geef de raita apart.
• Lekker met rijst en pappadums (Indiase kroepoek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik gek op vis. Deze viscurry is één van mijn favoriete recepten. Niet moeilijk klaar te maken en erg lekker.
Ingrediënten:
- scheutje olie
- 1 gesnipperde ui
- 2-3 fijngehakte teentjes knoflook
- 1 kilo in stukken gesneden witvis
(b.v. kabeljauw, koolvis, heilbot, wijting)
- klein blikje tomaten puree
- scheutje wijnazijn
- 1 theelepel gemalen komen (= djinten)
- 1/2 theelepel kurkuma (= koenjit)
- 1 theelepel koriander (= ketoembar)
- mespunt rode sambal
Bereidingswijze:
- olie verhitten
- ui fruiten en daarna knoflook toevoegen
- vis toevoegen en 4-5 minuten bakken
- overige ingrediënten en 1,25 dl water toevoegen
- het geheel 15 minuten met een deksel erop zacht laten koken.
- serveren met rijst
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je eens een vleesloze curry wil maken is deze erg lekker!

Thaise aardappelcurry

Benodigdheden:
400 gr vastkokende aardappelen
1 courgette
2 sjalotten
2 el olie
1 el grove mosterd
1 el kerriepoeder
2 tl currypoeder
2 pepertjes
1 tl bruine suiker
1 limoen (sap)
100 ml kippenbouillon

garnering:
2 takjes koriander

Bereiding:
Snijd de aardappel in blokjes en kook ze in een pan met water in 15 minuten beetgaar. Snijd de courgette in kleine blokjes en blancheer deze voor 1 minuut. Snijd de sjalotten en de pepers fijn. Verhit in een wok de olie en fruit de sjalotten en de pepers voor 3 minuten. Vervolgens de aardappel en de courgette toevoegen en nog 5 minuten meebakken. Voeg dan de kerrie, de curry en de mosterd toe en bak dit nog 1 minuut. Dan de bouillon, de suiker en het limoensap toevoegen en zachtjes laten stoven. Garneer met fijngesneden koriander.

Raita:
Salade van kleine blokjes komkommer, dunne reepjes tomaat en in ringetjes gesneden bosui, aangemaakt met zout en azijn naar smaak.

Deze kipcurry heb ik zelf eens gemaakt en was ook erg lekker; http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/recepten/2/recept-kip-curry

Eet smakelijk :)