Waarom zijn krieltjes altijd zo kort houdbaar, terwijl je veel langer doet met een zak aardappelen.

Als ik krieltjes koop, en niet gelijk opeet dan staat de zak naar een paar dagen al helemaal bol en zijn ze niet meer goed. Hoe kan dat toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
25.2K

Het beste antwoord

Goede vraag.

We gaan van aardappel tot wiskunde :

Er vanuit gaande dat je ongeschilde krieltjes vergelijkt met ongeschilde aardappelen, geldt het volgende :

De oppervlakte van een balletje (aardappel of kriel) is
4 x pi x straal x straal.
De inhoud is 4 / 3 x pi x straal x straal x straal.

Stel dat de straal van een aardappel 5 cm is, dan is de oppervlakte 314 vierkante cm. en de inhoud 523 kubieke centimeter.
Voor elke kubieke centimeter inhoud is dus 0,6 cm2 oppervlakte.

Als de straal van een krieltje de helft is van die van de aardappel, is de oppervlakte 78 cm2 en de inhoud 65 cm3

Voor elke cm3 inhoud is dus 1,2 cm2 oppervlakte en dus het dubbele van dat van de aardappel.

Hoe kleiner de aardappel (kriel), hoe groter het oppervlakte verhoudingsgewijs is en het is aan de oppervlakte waar de bacteriën hun werk doen en de aardappel laten bederven.

In simpele taal : Als je 5 kg krieltjes koopt, koop je 2x zo veel oppervlakte als wanneer je 5 kg aardappelen koopt.

Het bederf zal in alle gevallen (dus geschild of ongeschild) bij krieltjes sneller gaan dan bij grotere aardappelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag nog geen "thumbs-up" toekennen omdat ik nog niet genoeg punten verzameld heb of zo, maar ik vind dit een heel waardevol antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groter het balletje, hoe kleiner het oppervlak verhoudingsgewijs is.
Dat is precies de reden waarom dikke mensen het eerder warm hebben dan dunne mensen. Er is minder oppervlak om de warmte af te geven.
( Afgezien van het vet dat als isolatie dient en het probleem nog erger maakt ).
Je thumb up krijg ik nog wel een keer ;)

Andere antwoorden (5)

Omdat de krieltjes geschild zijn en de aardappelen niet. Als je de aardappelen zou schillen, blijven ze ook maar kort houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geschilde aardappels in een plastic zakje doet, gebeurt precies hetzelfde.
Het beschermende schilletje is verwijderd, dus is de naakte aardappel heel gevoelig voor bacterieen die lekker kunnen vermeerderen en verrotting versnellen.
Een manier om de aardappels wat langer te kunnen bewaren is, ze in licht gezouten water te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt de krieltjes ook blancheren en invriezen.
ik koop geschrapte krieltjes bij de boer, thuis doe ik ze meteen in een schaal water, dus helemaal onder, en in de koelkast.
let op: rauwe aardappels kun je niet invriezen, en als de kriel die je koopt al gekookt is mag ze niet in het water bewaren,maar haal ze uit die zak en doe ze in een koelkastdoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over verpakte voorgekookte krieltjes van de super:
daar staat een houdbaarheidsdatum op.

Die worden speciaal verpakt zodat ze goed zijn tot die datum en niet langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de meeste gevallen,

zitten krieltjes, in gasverpakkingen, en deze gas tast de houdbaarheid van je product aan.

groetjes FG