Wat is een goede combinatie met pruimen om jam van te maken?

Ik wil zelf jam maken. We hebben heel veel pruimen aan de boom. Maar jam van alleen pruimen trekt me niet. Welke fruitsoort vormt een goede combinatie met pruimen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
30.5K

Het beste antwoord

Ik doe er vijgen en een ander soort pruimen bij, maar dat komt omdat ik die toevallig ook veel heb. Wat ik ook altijd doe is een flinke scheut port erbij (maar wellicht is een andere drank ook lekker), gember vocht en/of bakgember, beetje kaneel. Ook maak ik de jam met minder suiker dan op het pak staat, wordt ie wel iets wateriger, maar ik eet mijn jam alleen in de yoghurt. Denk dan aan 1250-1500 gram vruchten en 1 kilo suiker Ook pureer ik de jam niet, wel even met de stampot stamper door de pan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen hartelijk bedankt voor de leuke ideeen. Uiteindelijk heb ik jam gemaakt met pruimen, 2 appels en sap van een citroen en een sinaasappel. Op het laatst door de ene helft verse gember geroerd en door de andere helft een flinke scheut port. Vooral die met de port is gruwelijk lekker geworden.

Andere antwoorden (8)

Appel, peer, rabarber, aardbeien....Je kunt eigenlijk alles wel combineren.

Sinaasappel/pruim lijkt mij ook best lekker.

Toegevoegd na 20 seconden:
En natuurlijk alle bessensoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?
appel en gember
of rabarber
anneliez
13 jaar geleden
Pruimen met speculaaskruiden en een scheut port.
Pruimen met rumrozijnen,
Pruimen met ontpitte,fijngesneden dadels, rozijnen,schenkstroop en 1 theel gemberpoeder,
Pruimen met appels,
Pruimen met kersen en op het laatst, van het vuur af een scheut kirch erdoor, 5 min. laten staan, doorroeren en op het laatst 5 eetl. slagroom erdoor roeren. Dan de potten vullen.
1 kg.Pruimen met 1 dl.cognac en 250 gr.donkere basterdsuiker + 1 zakje geleipoeder ( 25 gr) De cognac pas toevoegen als de pan van het vuur is, dus niet meekoken.

Ben je de jam zat, maak dan eens pruimenchutney, heerlijk
1 kg. schoongemaakte pruimen pureren en met 2 gesnipperde uien in een pan doen. 2 teentjes knoflook erboven uitpersen, 3 dl. rode wijnazijn, 2 theel gem. piment, zout en peper naar smaak, erdoor roeren en alles aan de kook brengen.10 min, zachtjes koken. intussen 150 gr. fructose en 1 zakje geleipoeder( 25 gr.) door elkaar roeren en dit al roerend aan het pruimenmengsel toevoegen. Weer aan de kook brengen en 1 min. goed borrelend laten koken. De chutney in schone potten schenken, tot de rand toe vullen, direct sluiten en 5 min. op hun kop zetten. Het is wel beperkt houdbaar en je moet het wel koel bewaren.
amc
13 jaar geleden
Pruimen hebben geen overheersende smaak ... dus ik denk wel dat het met veel te combineren is ... dan wel dat de andere smaak mag domineren.
Het gemakkelijkst is iets te nemen dat in hetzelfde seizoen goedkoop is.
Ik zie deze combinaties best zitten:
-pruim ,kiwi , stekelbes
-pruim: wit en blauw (en rood)
-pruim-banaan...iets frivools
-pruim -abrikoos
-pruim -ui

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze combinatie heb ik op het web gevonden ... lijkt mij iets uitdagend en lekker:
pruimen-paprika (zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
norit :P

nee dit is een geintje, suiker gember en aardbijen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eergisteren toevallig pruimen-bramenjam gemaakt. Het is erg lekker. Ik heb 500 gram pruimen gewassen, ontpit en in stukjes gesneden. Daarbij heb ik een pot geweckte bramen (die had ik nog staan, maar het kan natuurlijk ook met 500 gram verse bramen) en een pakje geleisuiker (halfzoet) gedaan. Dit aan de kook brengen, even door laten koken en in schone potten doen. Tip om potten schoon te krijgen: zet afgewassen en afgedroogde potten en de metalen deksels ongeveer 10 minuten in de oven op 130 graden. Alle bacteriën zijn dood en de jam bederft niet. (Wel de aangebroken pot i de koelkast als je halfzoete jam gemaakt hebt!)

Toegevoegd na 1 minuut:
De aangebroken pot IN de koelkast bewaren, natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een duits recept gevonden voor je

Ingrediënten:

2 kilo (biologische) blauwe pruimen
4 dl appeldiksap
2 zakjes Marmello 2
100 gr. biologische halfwitte kristalsuiker
25 gr. geschaafde amandelen
6-8 eetlepels grappa

Was de pruimen en snijd ze doormidden. Verwijder de pitten, doe het fruit in een grote pan (het liefst van RVS, géén aluminium) met het appeldiksap en breng aan de kook op een redelijk laag vuur. Laat een tijd inkoken - blijf af en toe roeren - tot het geheel dikker en licht stroperig wordt (ongeveer anderhalf uur).

Meng 2 zakjes Marmello 2 goed met de suiker (of gebruik alleen Marmello 1 voor jam zonder suiker) en voeg het mengsel aan het kokend fruit toe. Laat nog een minuut doorkoken en haal van het vuur.

Voeg het amandelschaafsel en de grappa aan de hete jam toe. Roer alles goed door elkaar en vul meteen de potjes. Als je oude jam- of groentepotjes gebruikt, vul ze helemaal tot het randje, schroef het dekseltje goed dicht en zet ze op hun kop zodat ze "gesealed" worden. Italiaanse wekpotten kun je beter rechtop halfopen laten afkoelen zodat er geen condens in de potjes komt.
Bewaar de gewone wekpotten op een koele plek (het liefst in de koelkast) en de "schroefdekselpotjes" op een koele en donkere plek.