Hoe kan ik een gezonde pannenkoek maken?

Toegevoegd na 1 minuut:
vegetarisch

13 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te veel snoep geven, en vooral tanden laten poetsen xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag eigenlijk, omdat pannenkoeken het meest voor de hand liggende gerecht is sinds de uitvinding van de graanteelt.

Het beste antwoord

Gezonde voedingsmiddelen bestaan eigenlijk niet omdat gezonde voeding afhankelijk is van je totale voedingspatroon. Maar goed, een poging tot een minder ongezonde pannenkoek:

Ingrediënten
200 g volkorenmeel
100 g havermoutvlokken
3 eieren of 2 theelepels bakpoeder
6 dl melk of half melk/half karnemelk
3 eetlepels gemengde noten, gehakt.
5 g zout
Boter of arachideolie

Maak de havermoutvlokken en de noten fijn in een blender. Doe dat mengsel, samen met het volkorenmeel, het zout en bakpoeder in een kom en maak een kuiltje. Doe daar de eieren en een deel van de melk/karnemelk in. Meng het beslag van binnenuit tot een vloeibaar geheel, terwijl je de rest van de melk/karnemelk toevoegt.

Laat boter of olie heet worden in de koekenpan. Doe een paar lepels beslag in de pan en laat over het hele oppervlak uitlopen. Bij een dunne laag mag de pan wat heter verwarmd worden dan bij een dikke laag. Draai de pannenkoek zodra hij helemaal gestold is en bak ook de andere kant lichtbruin.

Eet smakelijk, met een al dan niet hartige toevoeging, zoals kaas, appelstroop, fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Gerecht: Pannenkoek gezond

Ingredienten:

1 zakje Honig Portie Pannenkoekmix

3 dl (= 0,3 liter) melk

olie

150 gram diepvriesspinazie

scheutje room

geraspte kaas

evt. fijngehakte walnoten

Bereidingswijze:

Doe de melk in een kom. Voeg een zakje mix toe en roer met een garde tot een glad beslag. Laat een scheutje olie in een koekenpan goed heet worden. Bak van het beslag twee flinke pannenkoeken op een niet te hoog vuur aan beide zijden bruin en gaar. Verwarm de diepvriesspinazie en breng deze op smaak met zout, peper, scheutje room, geraspte kaas en evt walnoten. Beleg de warme pannenkoeken met de spinazie, sla ze dubbel en strooi er geraspte kaas over. Laat even gratineren in de oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier een recept voor een pannenkoek met kaas een tomaat. Een gezonde en vegetarische hap.

De tomaat kun je natuurlijk ook vervangen of aanvullen met andere groenten of fruit zoals ui, paprika, prei etc.
13 jaar geleden
Pannekoek met gebakken appeltjes is erg lekker. Dus de appel in kleine partjes snijden en even in de koekenpan bakken.

Of pannekoek met banaan, smaakt ook erg lekker
13 jaar geleden
Als je geen pannekoekenmix hebt kan je ze ook zo maken:
100 gram bloem; zelfrijzend bakmeel is nog beter.
2 dl melk
1 ei
snufje zout.

Alles mengen tot je een glad beslag hebt. Klontje boter in de koekenpan en bakken maar.
Doe bv schijven appel op het beslag als je het in de pan geschept hebt, of kersen of stukjes kaas of feta. Je kunt ze ook eerst bakken en dan jam of appelstroop (erg gezond) erop.

Het recept is voor 2 personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gezond en lekker wilt, hier een receptje:

6 granen (of meergranen) meel;
2 eieren;
een 2 flinke soeplepels fijngemaakte (staafmixer/blender) verse groenten naar keuze. Bijvoorbeeld:
- wortel
-selderijknol
-wat selderie
- avocado
- paprika
- prei
- ui
- courgette
- bloemkool
-pompoen
- zakje oude geraspte kaas
Handjevol gehakte walnoten of/ en geroosterde pitten of zaden (pijnboom, sesam, zonnebloem)
zout / vleugje peper

Mooi glad beslag maken
Dunne pannenkoeken bakken in ruim plantaardige (liefst olijf) olie , lekker knapperig afbakken!
Serveren met :
-hete mosterd
-curry
-geraspte kaas
- flinterdunne komkommerschijfjes
-mini augurkjes
- snoeptomaatjes
-schijfjes appel

Kinderen:
alles behalve de hete mosterd en ook:
- ketchup
- appel/perenstroop
- abrikozen of andere vruchtenprut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appelpannenkoek uit de oven;

200 gr. volkorenmeel,
3 eieren,
snufje zout,
250 ml. melk,
1 scheut mineraalwater,

5 (boskoop) appels of ander fruit,
suiker en kaneel gemengd.( of ahornsiroop gebruiken)

De bakoven heet ( ca.240 gradenC.) voorverwarmen.
Alles mixen behalve de laatste 2 ingredienten.
Appels schillen, in parten snijden, klokhuisdelen wegsnijden en dan in 1 cm. dikke schijfjes snijden.
Het bakblik met bakpapier bekleden en het beslag erop verdelen. De appelschijfjes erop leggen en de kaneelsuiker erover strooien. In het midden van de oven ca. 10-15 min. goudbruin bakken. Als je er geen suiker bij wilt gebruiken, kun je ze op je bord met wat ahornsiroop of honing eten. Dit is een gezond recept omdat er geen vet aan te pas komt en is echt heel lekker en minder werk.

Je kunt ook pruimen, bananen,kersen, rijpe peren en noem maar op meebakken als je eens wat anders dan appels wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met de laatste 2 ingrediënten bedoel ik de appels en de suiker/kaneel. Heb de 'enter' vergeten zie ik nu.
amc
13 jaar geleden
Vegetarische Prei-Pannenkoek met Sojabrokjes

Een gezonde pannenkoek kan je maken met volkoren meel, sojamelk, een snufje zout en boekweitmeel.
Boekweitmeel kan je gebruiken in plaats van ei, zodat er minder vet en cholesterol in zit, maar het toch lekker fluffy wordt.

Je kan ook experimenteren met wat melen van andere granen dan tarwe, omdat je waarschijnlijk door brood al veel tarwe binnenkrijgt en hiermee dus wat afwisseling creëert. Bijvoorbeeld quinoameel, havermeel of kikkererwtenmeel. Ik zou wel aanraden om de helft tarwe te gebruiken, omdat niet alle melen even lekker zijn in pannenkoeken, dus dan kan je experimenteren en toch niet teveel kans hebben dat het niet lekker wordt.

Als je olie toevoegt aan het beslag, heb je geen olie meer nodig om te bakken. Voordeel daarvan is dat je geen last hebt van olie die aan de rand van de bodem gaat liggen ipv onder je pannenkoek.

Voor op de pannenkoek kan je een saus maken van prei (roerbakken in een anti-aanbakpan, met om de zoveel tijd een scheutje water, dan heb je geen olie nodig), gebakken ui, gemarineerde sojabrokjes (biologische winkel), sojamelk, volkoren meel, tamari, ketjap, wat specerijen (bijvoorbeeld kerrie, peper, komijn) en wat kruiden als tijm of oregano.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pannekoek met rouwkost eten, zoals sla en dergelijk.

Natuurlijk niet te gelijkertijd in de pan maar met het opdienen in de pannenkoeken dien.

Delicious en mocht het sla te overweldigend zijn kun je er voor kiezen een klein beetje suiker eroverheen te strooien