Hoe bewaar je gekookte aardappelen een paar uur?

Ik weet dat je ze kunt bewaren in de koelkast en dan bijvoorbeeld bakken. Maar ik zou willen weten hoe je ze na het koken kunt bewaren voor een uurtje of twee, voor een later-eter, zonder dat de smaak erg achteruitgaat.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de ideeën allemaal. Door jullie antwoorden ben ik nog eens gaan denken.
Ik ben erachter dat de smaak van (mijn) aardappelen achteruitgaat doordat ze te nat blijven. Ik heb daarom het volgende geprobeerd: in de pan gelaten, met een schone theedoek om het deksel en dan goed afgesloten. De theedoek was vochtig en de aardappelen droog. Na opwarming waren ze echt beter te eten, volgens de opwarmer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
17.3K
anneliez
13 jaar geleden
gewoon nog een paar aardappeltjes schillen en opnieuw koken, zoveel werk/kosten is dat niet en veel lekkerder. de volgende dag zijn alle resten goed om te bakken
rose
13 jaar geleden
kijk, Annelies, dat was nou ook mijn gedachte. jammer dat dit geen antwoord is dat ik kan plussen.
anneliez
13 jaar geleden
ja ik was bang dat ik het wanneer ik het als antwoord zougeven, het toch verplaatst zou worden naar reactie, maar ja voor die tijd (van verplaatsen) had ik wel wat +en kunnen verdienen ;)

Antwoorden (9)

In de pan laten zitten met de deksel erop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik ook, maar ze zijn dan niet meer zo lekker.
Bij ons gaan ze in de pan met het deksel er op; dan koel wegzetten (niet noodzakelijk koelkast, maar ook niet in de zon). En dan kan de na-eter deze opwarmen / opbakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou van te voren de oven kunnen verwarmen rond de 40 graden.
De aardappelen in een afgesloten pan er in zetten en de oven dicht
Nu zullen ze niet te snel afkoelen
13 jaar geleden
Ik betwijfel of dat gaat lukken, je moet ze dan toch afkoelen en later weer opwarmen, en dat proef je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik.
Daarom hoopte ik dat iemand een manier wist om dat te voorkomen! :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap ik, maar als er echt een goeie manier was, wisten we die denk ik wel :/
Kook de aardappels half gaar en zet ze koel weg.
Tegen de tijd dat je na-eter gaat eten, kook je ze verder af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze op temperatuur wilt houden kun je dat au bain-marie doen. Zet of hang de pan aardappelen in een grotere pan met water die je warm houdt. Om de aardappelen alleen warm te houden hoeft het water niet te koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per stuk in alu-folie inpakken en eventueel onder de hete grill opwarmen (goed hete grill).
Lijkt zelfs een beetje op een gepofte aardappel, je zou er ook heel lekker een paar takjes rozemarijn bij in kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een leuk idee.. +1
Folie erover
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weleens doe is de kook over de aardappel doen en dan in de pan laten staan.Wel het water afgieten.De aardappel blijft ook nog warm.Zeker na een uurtje.