waar kookt een kok op in aardgasloze wijken?

in sommige Nederlandse nieuwbouwwijken hebben ze geen gasleidingen aangelegd, zoals in Tilburg Reeshof. Er is stadsverwarming waar ook het warme water uit komt en thuis kookt men daar elektrisch. Nu vraag ik mij af waar de koks van restaurants in die wijken op koken, mij lijkt elektrisch koken verre van ideaal voor een restaurant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Veel top koks koken al lang op inductie, zo ook de koks in het koninklijk paleis op de dam.
Minder gevaar (vlam slaat niet in de pan), absoluut niet duurder in gebruik dan gas, makkelijk schoon te houden.
Inductie is bovendien even snel als gas.
Bij mij thuis gebruiken we een inductiewok, die beter werkt dan de bekende gaswok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In die wijken wordt er door de horeca op elektrisch gekookt. Elektrisch koken is in het begin even wennen misschien, maar daarna gaat het net zo goed als op gas.

Groot nadeel van elektrisch koken is wel dat het duur is; koken op gas kan wel tot 80% goedkoper zijn.

Toegevoegd na 19 minuten:
Eventueel kan een horecagelegenheid er voor kiezen, om een grote losse gastank laten plaatsen. Hier zijn dan echter aparte vergunningen voor nodig.
13 jaar geleden
Ik denk dat er meer koks zijn dan jij denkt die op elektra koken.Vaak koken ze op inductie ,wanneer ze het dan van de plaat afhalen is deze plaat heel snel afgekoeld.
Op mijn werk koken ze ook op een soort plaat ,handig want dan kun je veel dingen warm houden .Eigelijk is het handiger dan gas.Zeker ook met schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan koken ze op electra én butaangasflessen.
Een goede kok wil toch het liefst op gas koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal op butaangas, voor de beste controle over je 'kookwerk'.
In Nederland is het heel normaal om een aansluiting te hebben op het aardgas-netwerk. Uit ervaring weet ik dat het in bijv. Spanje en Frankrijk niet zo vanzelfsprekend is, en wordt er veel op gasflessen gekookt. Ook in grote steden niet.. de meeste restaurantjes in Barcelona of zelfs Parijs gaan nog altijd aan de sjouw met gasflessen.
Nederland is gezegend met een 'gasbel' waardoor we dus gas-aan-huis kunnen hebben.