Hoe bak je de lekkerste kip? (van die dijbenen)

en met welke kruiden...deksel op de pan of niet, hoe hoog moet het vuur, hoe lang etc...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
47.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knap .... om kip van je dijbenen te maken ......;)

Het beste antwoord

Het lekkerst is als je de kip een avond van te voren marineert. Dan worden ze lekker mals en sappig.

Bakken gaat als volgt:

Olie of boter in de pan goed heet laten worden, de kip er inleggen en regelmatig keren totdat het mooi bruin gekleurd is. dan vuur iets lager zetten en de deksel schuin op de pan. Af en toe omkeren. Na een kwartier, deksel weer van de pan halen en vuur hoger zetten, zodat de kip een knapperig korstje krijgt.

Je kunt de kip ook in de oven bakken. Ongeveer een half uur per kilo kip op 200/220 graden. Wel halverwege omkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik doe nog wel een hete kip maken.
Dijbenen even doorsnijden.
Aanbakken met een beetje peper en zout erop.
Totdat ze mooi bruin zijn.
Even uit de pan nemen,2 theelepels of wat meer, sambal door de pan roeren.
De poten weer terug in de pan,en afblussen met wat zoete ketjap.
Dan nog even door laten trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfoe....er zijn wel 3000 varianten maar ik zou het recept sturen wat wij het lekkerste vinden!
Het is Catalaanse kip, die ook lekker is met rijst.
Wat ook lekker is, is kip in braadzak. Dit kan je in elke supermarkt kopen. Heel makkelijk en heel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst lekker lang in de marinade,die naar eigen goeddunken klaarmaakt. Wel zorgen dat het velletje is verwijderd, i.v.m. intrekken van de marinade.Bij de olie of boter waarmee je braadt de marinade toevoegen. Vuur niet te hoog,deksel op een kiertje.Eventueel kun je nog kipkruiden toevoegen,maar met een lekkere marinade is dat eigenlijk niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff, het water stijgt tot aan de lippen , haha. Vooral dat kiertje he'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indeed, very important!
Zie bron, met deze potjes maak je wonderen. Grote pan nemen en potje toevoegen met 1:1 water, kip erin, deksel half erop en 2 uur laten sudderen onder af en toe omroeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik braad de stukken kip een een redelijk klein vuurtje goed bruin de kip kruid ik met langs de ene kant kippekruiden en langs de andere kant gember of kurkuma.Nu als de kippenstukjes bruin zien doe ik er een fijngesneden ui en 3laurierblaadjes bij ik overgiet dat met een doodgewoon pilsje.Dan het deksel op de pan en regelmatig controleren tot de kip mals is.Door dit op te schrijven krijg ik er doodgewoon zin in.Ik kijk even in de diepvries of er nog kip zit mmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof mij of niet maar ik vond kip die ligt nu te ontdooien want morgen eet ik.........3x raden........KIP!!!!!
Eerst de kippendijen gaar koken in water met een bouillonblokje. Iets laten afkoelen tot lauwwarm, en dan in de marinade of kruiden naar keuze. Doordat de kip lauwwarm is trekken de marinade/kruiden beter in. De volgen de dag kun je ze dan knapperig bakken in olie met een scheutje bakboter. (voor het kleuren)

Zelf meng ik, voor 4 bouten, 2 volle eetl. tandooripasta van Patak met 2 eetl. yoghurt, en smeer daar de bouten mee in. Eventueel kun je er een pepertje aan toevoegen als je van scherp houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kruiden,en dan half uurtje in een voorverwarmde oven .mmmmm

Toegevoegd na 48 seconden:
160 graden en af en toe even kijken of het niet te bruin word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uurtje marineren in kiwipuree met wat ketjap, knoflook, honing en peper. Daarna in de ovenschaal een uur in de oven, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat ik zeker proberen +
Smeer de kippenpoten in met peper, zout, kerrie, paprikapoeder of een kipkruidenmix die je kant en klaar koopt ( die van Versteegen is erg lekker) of alleen met peper en zout, want de volgende saus geeft al veel smaak aan de kip en is erg lekker;

Rode saus;
1 gepelde, gesnipperde ui,
evtl. 1 t. knoflook,
1 eetl. rietsuiker,
1½ eetl. wijnazijn en 3 eetl. hot ketchup,
½ eetl. Worcestershire Sauce,
zout en peper naar smaak.

Verwarm een flinke scheut braadboter met wat olie in een braadpan. Bak wanneer het vet niet meer zo schuimt de kippenpoten hierin rondom goudbruin. Haal ze uit de pan en leg ze even op een bord.Doe nu de andere ingrediënten in het braadvet en roer alles goed door elkaar Doe de kip er weer bij en sluit de pan. Zet het vuur laag en laat zo`n half uur garen. Maak de saus af met peper en zout naar smaak. Lekker bij aardappelpuree en een lekkere (kool)salade of gewoon frietjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt hem rustig wat langer laten stoven als je wilt dat het vlees van het bot glijdt, hij blijft heerlijk mals.
amc