Hoe moet je groenten zo snel mogelijk invriezen?

Ik heb het niet over eerst blancheren, zie mijn andere vraag.
Maar als het heet is en de stoom komt ervan af. Dan heb ik geleerd dat je het eerst moet afkoelen voordat je het gaat invriezen. Zo wordt de vriezer niet onnodig warmer.

Nu lees ik hier dat het invriezen zo snel mogelijk moet om de celstructuur en de smaak te behouden. Wat is dan de beste manier om groente zo snel mogelijk in te vriezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Direct na het blancheren dompel je de hete groenten in een bak met koudwater en ijsblokjes erin. Zo koelen ze heel snel af en ze houden hun mooie kleur. Ik kieper een heel bakje ijsblokjes erbij en als je ze er dan weer uithaalt zijn ze al praktisch koud. Ik laat ze dan nog even uitlekken, dep de groenten zo veel mogelijk droog en doe ze in zip diepvrieszakken. Voor ik ze sluit, zuig ik de lucht er zoveel mogelijk uit en dan gaan ze direct de vriezer in. Zo droog mogelijk invriezen zorgt ervoor dat je groenten niet als een klont uit de vriezer komen, maar los gevroren blijven zodat je eruit kunt schudden zoveel je nodig hebt. Af en toe als je toch in de vriezer moet zijn, zo`n zak even doorschudden/knijpen om het los te houden. Scheelt een hoop kleine zakjes op die manier.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zet de pastic zakjes in een pan koud water. Dan zijn ze gauw koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
+, zo gaat het razendsnel.
na blancheren afkoelen met ijskoud water, laten uitlekken (afgedekt met een schone handdoek) inpakken en invriezen. dit alles zsm na elkaar, om te voorkomen dat bederf opnieuw een kans krijgt. dat bederf moet dan komen van de omgeving, omdat uiteraard door het blancheren de kiemen in het product vernietigd zijn. dit proces krijgt alleen een kans als het product langere tijd en onbeschermd aan de omgeving wordt blootgesteld.
eenmaal ingevroren is er niets meer aan de hand.