blancheren zorgt er voor, dat de bederf bevorderende kiemen in de groente gedood worden. omdat de duur van deze handeling beperkt is, wordt dit effect wel bereikt, maar worden de groenten niet gaar.
ze zijn daardoor wel beschermd tegen snel bederf maar blijven tegelijk langer knapperig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door groente en/of fruit te blancheren maak je de buitenste cellen van de groente zacht, of gaar.
Het binnenste blijft rauw, en dus in de meeste gevallen hard. Daardoor kun je de groente en/of fruit langer bewaren of invriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Bedankt voor deze uitleg, dit vroeg ik me ook af. Plusje!
Blijft de smaak hierdoor ook beter behouden als je het ingevroren hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet alle groente blancheren en invriezen. Van boontjes, rode kool en bietjes weet ik dat het prima kan.