Wat is nog een lekkere creme / mouse (vis)?

Ik ben een voorgerecht aan het verzinnen dat uit 3 kleine torentjes crème/ mousse bestaat. Ik heb al een garnalen-crème en een zalmmousse nu ben ik nog op zoek naar een derde (oma zei altijd al het goede komt in 3-en).

Ik kan voor een "standaard" makreel of forel mousse gaan. Maar ik wil iets uitzondelijkers...

Zat eerst te denken aan een zalm riselette er bij maar dan heb ik 2 maal zalm en ik wil 3 verschillende soorten vis.

Heeft iemand nog een origineel, lekker of bijzondere crème/ mousse / riselette / pate-achtig suggestie voor mijn derde "torentje"

recepten erbij zou helemaal super zijn maar als je me al op ideeën kan brengen zou al te gek zijn.

Okay .... zal ik het anders uitdrukken... niet zo zeer vis maar alles wat uit de zee komt... (krab is ook al een goeie)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Ik zou eens kijken of je iets met gerookte paling kan doen, erg lekker.

Daarnaast een combinatie met shusi is wellicht creatief?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien krab?

Toegevoegd op 05-05-2009 14:34:40
Is natuurlijk geen vis, maar dat zijn garnalen ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk even de bron. Zit vast wel iets lekker voor je bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets uitzonderlijk is altijd de snoek ,als je hem nog vindt.

Toegevoegd op 05-05-2009 14:46:33
Eventueel te vervangen door Sandre of snoekbaars, te vinden in de streek van de Loire en in elke betere viswinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een forelkaviaar. Niet zo duur als kaviaar van steur maar wel erg smakelijk (is natuurlijk ook een kwestie van smaak).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tussen de torentjes een klein glaasje zet kun je deze vullen met bijvoorbeeld een koude vissoep, bijvoorbeeld met haring en bietjes, erg origineel en staat leuker dan drie torentjes "van hetzelfde"

# visfond (visbouillion)
# paar eetl. mayonaise
# zure room
# mosterd
# zout
# witte peper
# haringen, in stukjes
# gekookt bietje, in blokjes
# zurige appel (bv. Granny Smith), in blokjes
# bieslook, fijngeknipt

Voorbereiding

Meng in de keukenmachine of met de staafmixer de visfond, mayonaise, zure room en mosterd door elkaar tot een mooie gladde mix. Op smaak brengen met peper en zout en peper en tot gebruik in de koelkast zetten.

Vlak voor het opdienen doe je de stukjes haring, bietjes en appel in de glaasjes, uiteraard erg klein snijden of knippen.

Eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je nog een mousse wil maken is tonijnmousse erg lekker:

- 1 sjalot, gesnipperd
- blikje tonijn op water- of oliebasis
- 50 gr verse roomkaas
- theelepel citroensap, zout, peper, theelepel kappertjes

Tonijn en sjalot pureren in de keukenmachine. Roomkaas en kappertjes toevoegen en tot een gladde massa mixen. Breng het mengsel op smaak met citroensap, peper en zout. Het mengsel in een spuitzak twee uur laten opstijven in de koelkast.

Of een (snelle) haringmousse:

- 4 schoongemaakte gerookte haringen (bokking)
- 2 el (olijf)olie
- halve rode ui, zeer fijn gesnipperd

Pureer de haringen met de olie in de keukenmachine en meng de gesnipperde ui door het haringmengsel

Vooruit, nog eentje dan :) mousse van wijtingfilet:

- 250 gram wijtingfilets
- 1 1/2 deciliter slagroom
- 1 eiwit
- 2 eetlepels verse dille, zout en peper
- citroensap
- bieslook

De visfilets met citroensap besprenkelen en 10 minuten laten intrekken, daarna pureren. Eiwit stijf slaan en samen met wat peper, zout en de slagroom met de vispuree vermengen. De massa 1 uur koel wegzetten. De rest van de slagroom dik vloeibaar kloppen samen met de dille door de mousse scheppen. De mousse in vier ingevette timbaalvormpjes scheppen, gladstrijken en met plasticfolie afdekken. De vormpjes in een met kokend water gevulde braadslede in 30 min.vast laten worden. Opmaken met een paar sprietjes bieslook.

Alvast een smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine correctie op het laatste recept; Eiwit stijf slaan en samen met wat peper, zout en de HELFT van de slagroom met de vispuree vermengen.
Hallo
Om ideeen op te doen moet je eens kijken naar de site www.letscookit.tv. Daar vind je allerlei filmpjes.