wat gebruikt de kok in een chinees restaurant voor specerijen in de bami goreng, ik gebruik zelf wat anijs poeder maar ik mis er nog wat in

dit naast de gebruikelijke ingredienten zoals gember, prei ,ham en eieren

Toegevoegd na 23 minuten:
dus ook knoflook, lomboks, bosui, selderij, kippenvlees.
alleen nog geen koriander geprobeerd, eventueel hoeveel nodig voor een pak van 500 gr .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.3K

Het beste antwoord

Ik mis in je rijtje in ieder geval nog knoflook en koriander.

Toegevoegd na 5 minuten:
Trouwens ook nog gemalen komijnzaad (djinten) en galangawortel (laos).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Knoflook, ketjap, limoengras, kruidnagel, ui, rode pepers gember suiker sambal Blender dit tot een prutje en wok hier je bami in.

Tevens te gebruiken voor vlees etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bami Goreng is een Indonesisch gerecht, maar dat terzijde.
De kruiden en groenten die "een kok" zou kunnen gebruiken zijn de volgende: Koriander,knoflook,ui,prei,soyaspruiten,zoete soyasaus,glutamaat,sambal badjak,gember en zout. Misschien zit hier het missende ingredient bij.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het missende ingredient (naast allerlei andere genoemde ingredienten) is trassi.
zonder trassi is het geen bami.

Toegevoegd na 54 minuten:
oh, en niet te vergeten: ketjap!! op tafel zetten, naar smaak toevoegen.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trassi wordt door veel mensen weggelaten omdat het stinkt, maar het is wel dé smaakmaker. +1
In plaats van anijs zou je ook kunnen experimenteren met 'five spice powder' of vijfkruidenpoeder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Five-spice_powder .
In de standaard 'bami-kruidenmix' zit meestal ketoembar (korianderzaad), djintan (komijn), djahé (gember), paprika, galanga (laos), knoflook, kurkuma (geelwortel).

Koriander vers smaakt heel anders (en voor sommigen naar zeep, zie al veel andere vragen hierover op GV).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt toch echt de Chinese bami goreng hè en niet de Indonesische bami goreng?
Ik heb het ooit eens een Chinese kok gevraagd en die vertelde mij, dat de mie eerst gekookt wordt, dan afgespoeld
en dan gebakken en kort voor het klaar is, werd er varkensbouillonpoeder, peper, zout, schepje suiker en als laatste wat chinese kookwijn bij gedaan. Ze houden het zo neutraal mogelijk want de vlees/saus gerechten die erbij komen, hebben veel smaak. Zelf gebruikte hij geen Ve-tsin in de mie (Chinese smaakversterker) maar wel in het vlees/groentegerecht. Er zijn echter chinese restaurants die er ook de smaak van de rijst/mie meeversterken.
amc
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
varkensbouillonpoeder bevat veel ve-tsin, dus hij gebruikt het wel.