Ik ga weleens met een aantal vrienden whiskey proeven. Wat kan je het beste eten tijdens whiskey drinken ?

Moet het hartig of zoet zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5K

Antwoorden (9)

kleine hapje vooral
(kaas worst etc.)

Toegevoegd op 02-05-2009 16:36:37
hapje moet hapjes zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het Schotse whiskey is dan bijv. haggis oftewel gevulde schapenmaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk ;)
Een dikke cubaan! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar tips:
-Niet gekoeld serveren! Het volle aroma ontstaat alleen op kamertemperatuur.
-De elk-jaar-een-seconde-regel is van toepassing: bij bijvoorbeeld een 12 jaar oude whisky duurt het 12 seconden voordat de volle smaak zich in je mond ontwikkelt.
-Whisky NOOIT combineren met een sigaar, die doodt de smaak. Eet er liever een stukje pure chocolade bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan je smaak
Zoet of zuur past wat mij betreft helemaal niet bij whiskey.
Ik vind zoutjes of hartige hapjes denk ik het beste idee om er bij te serveren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niks eten als je met een goeie whisky bezig bent.
Dan bederf je zowel de whisky -smaak als de smaak van wat je eet,

Voorafgaand wel goed eten:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon iets neutraals. Mag zowel zoet als hartig, maar ga niet meteen met vlammetjes gooien, want dat verpest je smaak.

Als je eens echt lekker Schots wil eten en van heeeeel veel verschillende soorten wiskey wilt proeven dan klik je op de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drink geen whiskey
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou heel eerlijk gezegt...

niets.. helemaal absoluut bijna niets...

Ga je whisky proeven of ga je borrelen? Als je gaat proeven wil je niet dat je smaak wordt beinvloed door restsmaken van eten.

Eet tussen door het zachte brood van een stokbroodje of neem een slok ijswater...

Een voorbeeld: neem een slok champagne.... eet een aardbei en dan weer een slok champagne... een wereld van verschil.

Nog een tip voor tijdens het proeven: i.d.d. wat mij zeer gewaardeerde collega's hier boven ook al zei: jaar/seconde, kamertemperatuur maar daar wil ik het volgende aan toevoegen:

Tussen de slokken een glazen rondje op je glas leggen (gehoudt de geur enorm) en als je de whisky ingeschonken hebt even een druppel bronwater er in laten vallen (breekt interne "structuur" en meer smaken en geuren komen vrij).

Proef je vaak whisky's??? Waarom schrijf je het met een e??