wat is het verschil tussen een extra vergine olijf olie en een normale olijfolie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Extra vierge olijfolie is het pure product en is niet verhit tijdens het persen van de olijven. het is niet vermengd met andere oliën, niet geraffineerd, niet extra gefilterd en zonder toevoegingen. Alle goede bestanddelen die olijfolie zo bijzonder maakt, zitten in deze olijfolie. het is zelfs zo dat de kinderen in Griekenland vaak een lepel dagelijks innemen zoals wij dat vroeger bij levertraan moesten.( de kinderen dan in met name de winter) Door de lage zuurgraad en mits beschermd tegen licht, blijft deze olie jarenlang houdbaar.Zeker 2 jaar, hoewel hij na 3 jaar nog een juweel van een (dan inmiddels zachte/milde) olie is. De naam extra vierge komt denk ik omdat hij echt groen is. En groen is in het Frans 'vert' ook maagdelijk is vierge en in feite is dit dan ook een maagdelijke vorm van de olijfolie, omdat hij zo puur is.
Elke andere olijfolie is verder bewerkt en lang niet zo gezond als de extra vierge soort. Hij heeft een pure, sterke olijvensmaak en is juist daarom goed te gebruiken als dressing bij de sla bijv. Hij is minder goed te gebruiken om te bakken omdat hij daarvoor te sterk van smaak is en het is ook te 'zonde',want daarvoor is hij te kostbaar.Een echte extra vierge olijfolie van de koude persing is behoorlijk aan de prijs en je kunt hem zien als een medicijn die alleen werkt als hij puur wordt ingenomen. Hij heeft nl. zoveel vitaminen en mineralen! Hij is een belangrijke factor bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, beschermt het hart en de bloedsomloop,verdunt het bloed, verlaagt de bloeddruk,verlaagt de slechte LDL cholesterol,is een goede anti-oxidant,beschermt tegen vrije radicalen,kan kanker voorkomen,heeft anti-bacteriële werking, versterkt en maakt de lever schoon enz. Is dit niet net een medicijn? Bewaar hem in elk geval donker en niet in de koelkast.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De zuiverheid van de olijfolie wordt gemeten door de bepaling van het vrije zuur omdat bij degradatieprocessen in de olijfolie oliezuur uit de estervorm vrijgemaakt wordt. Als de olie niet meer dan 2% vrij zuur bevat, mag de olie "vergine" olijfolie heten. Indien dit gehalte 0,8% of lager is, dan mag de olijfolie "extra vergine" genoemd worden.
13 jaar geleden
De zuiverheid van de olijfolie wordt gemeten door de bepaling van het vrije zuur omdat bij degradatieprocessen in de olijfolie oliezuur uit de estervorm vrijgemaakt wordt. Als de olie niet meer dan 2% vrij zuur bevat, mag de olie "vergine" olijfolie heten.

Indien dit gehalte 0,8% of lager is, dan mag de olijfolie "extra vergine" genoemd worden.

Verder komt in de formele Nederlandse kwaliteitsaanduiding "eerste koude persing" voor.

"Koude" houdt in dat de temperatuur tijdens het fabricageproces niet boven 30°C mag komen. "Eerste persing" heeft geen betekenis meer, omdat de krachtige persen of centrifuges alle olie uit de gemalen olijvenpasta halen.

Vroeger werd de pasta na de eerste persing met heet water vermengd om resterende olie te kunnen winnen. Naast de Italiaanse term "vergine" wordt vaak de Franse term "vierge" gebruikt; deze is afkomstig uit de door het Frans geïnspireerde culinaire wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt geloof ik als eerste aan het type olijf boom corneca zijn de lekkerste en geven de beste kwaliteit olijven en meeste olie. Deze worden echter erg groot en zijn veel werk je steeds terug om de olijven te verzamelen dit word meestal op de dagen na hevige wind gedaan. De mensen geven de voorkeur aan een kleiner soort die we met een apparaat eruit schudden. Verder hebben de weersomstandigheden en of je kunstmest gebruikt ook veel te zeggen over de smaak en kwaliteit dit jaar is een goed jaar wel veel werk want door de lange droogte moeten de kleinere bomen van water voorzien dat is hier nog al vaak een probleem. vanaf oktober tot februari worden ze geoogst. Dan worden ze geperst. en word de kwaliteit bepaald door hun zuur gemeten. hoe beter hoe beter de prijs. je kunt hem daar verkopen of als je zelf wilt verkopen of houden moet je met eigen tonnen opvangen. Deze olie is echter nog bitter als hij een jaar of twee staat krijgt hij een hele fijne zachte smaak.
Olijf olie is beter dan boter en vet. En rauw op de salade een eetlepel is gezond maar als je het bakt of verwarmt word het ook slechte cholesterol. al blijft het gezonder dan boter