Wat is de geurstof in koriander?

Wat is deze stof die de wereld in tweeen splitst,namelijk zij die ervan houden, en zij die het verschrikkelijk vinden stinken,waarvan ik er een ben.

13 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het ook een vreselijke geur! De eerste keer dat ik er een verse pot van kocht bij het tuincentrum heb ik al die tijd een man zitten vervloeken die toevallig steeds voor ons aan liep. Totdat we bij de auto kwamen en ik het nog steeds rook, en thuis ook nog steeds. Bleek dus de koriander te zijn :-) Arme man. Misschien heeft hij wel hetzelfde gedacht van mij, haha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, dit wist ik helemaal niet over koriander. Ik vind het wel lekker ruiken.
flyingcrow
13 jaar geleden
ik vind het echt het smerigste wat ik ooit aan eetbare groenten of kruiden gekend heb,en jawel de geur komt je al tegemoet met de wind mee als het iemand in zijn tuin heeft!Er schijnt ook een tropische variant te bestaan ,weet je hoe ze die noemen,Stinkweed!

Het beste antwoord

Gedroogde koriander (ketoembar): jammie.
Verse koriander: alsof ik ineen stuk zeep bijt.
Wikipedia zegt: "De bladeren hebben voor sommige mensen een lichte zeepsmaak, voor anderen lijkt de smaak op die van peterselie, maar met meer citroeninvloeden. Koriander kan echter ook als afstotend ervaren worden, en het eten zelfs in zeer kleine hoeveelheden volslagen verpesten. Hoe dat komt is vooralsnog niet bekend, maar het vermoeden bestaat dat er een genetische component is die hierbij een rol speelt.", maar zonder bronvermelding.

Het gaat in elk geval om stofjes waarvan nog niet helemaal duidelijk is welke het zijn (en ook niet waarom er nou zo'n enorm verschil is tussen de lovers en de haters).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een etherische olie, bestaande uitvooral Linalool en Limoneen (structuurformulie : C10 H16).

Inhoudstoffen van Coriandrum:

■ Etherische olie tot 2,5 % met vooral linalool tot 70% en verder andere monoterpenen zoals beta-pineen, limoneen ea
■ Vette olie tot 20% met specifiek 3-ketoacyl-ACP synthase
■ Cumarineglycosiden met psoraleen en imperatorine
■ Suikers 20%
■ Proteinen tot 17%

Toegevoegd na 8 minuten:
De etherische olie zit vooral in de zaden, zoals in onderstaande tabbellen is af te lezen. In de plant zelf zijn het vooral aldehyden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Kortom, het is een heel complex aan stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verse koriander smaakt zepig, en als de plant bloeit ruik je die typische geur al als je er langs loopt. Dit vinden veel mensen veel niet lekker en veel te overheersend. Deze smaak is veel minder in het zaad aanwezig, en dat is de smaak die de meeste mensen juist wel lekker vinden.