hoe komt het dat zelfgemaakte satesaus dikker wordt wanneer je er water bij doet?

net was ik satesaus aan het maken (pinda's gemalen, uitje, knoflook, trassi en citroengras gebakken in kokosolie) en normaal doe ik daar altijd kokosmelk bij. aangezien mijn vriend daar niet zo van houdt en steeds zegt dat ik er gewoon water bij moet doen, heb ik dat vandaag gedaan. het gekke was alleen dat de saus redelijk smeuig was (dik maar smeuig) maar toen ik er water bij deed werd het ineens een dikke brok pindakaas. met kokosmelk gebeurde dit niet terwijl daar volgens mij toch ook water inzit. wie weet dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak het altijd met pindakaas (ik zal wel te lui zijn ;-) En dan moet er ook wat water bij, maar het wordt nooit een brok pindakaas....

Het beste antwoord

dat heeft te maken met het emulgeerproces waarschijnlijk. pinda-olie is in principe onverdraagzaam met water, als je water toevoeg onstaat een water-in-olie, het water wordt door de deeltjes opgenomen die dan zwellen, dit gaat door tot de zgn. fase-inversie. Na die inversie is de maximale viscositeit bereikt en wordt het een olie-in-water, hierna zal het toevoegen van water een verdund effect hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daarnaast is het zo dat kokosmelk een natuurlijke emulgator bevat, welke water en vet tot een gezamelijke vloeistof maken. Net als bij margarine.