Is er een olie nog smaakvoller dan olijfolie?

Ik ben ontzettend gek op de notige smaak van olijfolie, maar wie weet een olie met nog meer smaak? Bijvoorbeeld als eenvoudige dip of als dressing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn specialiteitenwinkels waar je verschillende oliën kunt proeven en kopen. Bijvoorbeeld Oil and Vinegar.

Het beste antwoord

Zoals hierboven staat aangegeven is de sesamolie ook een uitgesproken smaakolie. Je moet dan ook maar een beetje toevoegen anders overheerst de weeige smaak van sesam. Ik vind het tenminste weeig smaken als olie, maar dat is persoonlijk. Ik heb ze zelf liever geroosterd, dan zijn ze smaakvoller.Het is dan ook meestal in kleine flesjes te koop en in sommige wokgerechten onontbeerlijk.
Wat te vergelijken is met olijfolie extravierge- de smaakvolste olijfolie- dat is 'walnotenolie extravierge. De echte is erg arbeidsintensief- daarom ook prijzig- en wordt in delicatessenzaken verkocht in donkere flessen in papier verpakt, om het subtiele aroma te beschermen tegen licht.Hij is 'héérlijk' op brood, bij salades, pasta`s, vinaigrette en als afwerking van al je gerechten. Altijd donker en koel bewaren en binnen 6 maanden na opening verbruiken.
Ook de macadamiaolie is erg smaakvol en heel gezond. is ook een koude persing, dus veel smaak en aroma. De geur doet je denken aan hazelnoten. Hij bevat veel vitaminen en mineralen, heeft 80% onverzadigde vetzuren en is cholesterolvriendelijk.
Hij heeft een hoog verbrandingspunt van wel 200 graden,daardoor zeer geschikt om te bakken en braden, doordat het vlees snel dichtschroeit en daardoor weinig vet opzuigt. hij is zelfs ontstekingsremmend bij ontstoken of geïrriteerde huid. Zelfs aan te bevelen bij een fijne huidmassage. Hij is ook huidvriendelijk bij eczeem, droge huid en rimpels. Kortom, niet alleen erg lekker bij vlees-, kip- en visgerechten maar ook in de salade.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

sesam olie is erg smaakvol

argan olie

http://www.smulweb.nl/158036/artikel/Arganolie-het-goud-van-marokko
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die is er... en U houdt van notensmaak :dan moet U beslist eens sesamolie proeven
Voor dressings is ook druivepitolie zeer lekker (maar nogal duur vergeleken met de meeste huishoudolie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Truffelolie is heerlijk, wel iets duurder, maar een heel aparte smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amandelolie, sesamolie, druivenpitolie, niet-ontgeurde kokosolie, hazelnootolie, teunisbloemolie, walnotenolie, abrikozenpittenolie, passiebloemolie, mangopittenolie, om er enkele te noemen met een uitgesproken, eigen smaak.

Als bakolie gebruik ik een zelf samengestelde mix van drie gelijke delen kokos-, sesam-, en olijfolie. Stabiel, hittebestendig, smakelijk en makkelijk te verwerken. Maar ook echte boter is natuurlijk niet te versmaden om bepaalde gerechten in te bakken.

Koud gebruikt over gerechten beperk ik me meestal tot olijfolie van biologische kwaliteit maar ik vind het ook leuk om met een aantal van de bovenstaande soorten te experimenteren.