Wat aten ze in de tijd van de bijbel?

Misschien was het wel lekker...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.1K

Het beste antwoord

Ah! Dan heb ik een mooie site voor je, ik heb er wel eens wat van gemaakt.
Best leuk, maar niet altijd lekker of makkelijk verkrijgbaar..
http://www.coquinaria.nl/
Niet alleen recepten uit de 'bijbeltijd', maar nog veel meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

De vrucht van kennis van goed en kwaad, maar ik heb nooit gelezen wat voor smaak die had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brood gemaakt van stenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk nog wel iets grappigs hebben, dit antwoord :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het ook bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jesus veranderde toch steen in brood dus lijkt me dat ik het niet eens zo verkeerd ziet.
Voor zover je de bijbel moet geloven "wijn en brood"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water wijn vis en matzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
barbeque, fondue en steengrillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te vergeten frituren en gourmetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en natuurlijk de magnetronmaaltijden!
Vlees, groenten en zelfgebakken brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel groenten, granen, kruiden en specerijen, kikkererwten, yoghurt, rijst, linzen, aubergines en citroen, geitenkaas en brood. Veel brood met kruiden.
Gerechten:

Falafel
Couscous
Hummus
Bulghur
Tajine
Harira
Briout
Baklave
Bulghur

De recepten zijn nog steeds wel te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorspronkelijk eten uit het midden oosten is niet echt lekker, vooral saai en armoedig. Ik heb eens een diner besteld in hotel Queen Alia in Amman in Jordanië, maar voordat ik aan de tweede schotel begonnen was was ik in slaap gevallen. Veel eenkleurige gerechten
Ik weet niet wat het 'volk' eet.
In de Maghreb heb ik altijd uitstekend gegeten bij de lokale hotspots, maar daar kwamen ook toeristen en dan kun je niet weten wat origineel en wat aangepast is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedenk, als het nu saai en armoedig is, dan was het 2000 jaar geleden vele malen erger. Denk aan Afrika nu, ter vergelijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel beslaat een lange periode. Mogelijk dat er al verwijzingen naar jagers/verzamelaars in staan (m.i. een heel gezonde leefwijze) maar gaat verder grofweg voor de helft over nomadisch levende stammen en anderzijds over een meer gesettelde bevolking die landbouw bedreef en er wijngaarden op nahield. Die mensen leefden helemaal niet zo sober hoewel er natuurlijk verschillen tussen arm en rijk geweest kunnen zijn.

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het Maker's diet waarvan Jordan S.Rubin de belangrijkste voorvechter is. Het is meer een op bijbelse tijden gebaseerde leefwijze dan een dieet die op mij beslist niet ongezond overkomt en evenmin onsmakelijk of sober hoeft te zijn:
- http://www.makers-diet.net/ en
- http://www.makersdiet.nl/
Rubin is wel erg Amerikaans commercieel. De Nederlandse pleitbezorger doet het meer uit bevlogenheid en verkoopt ook niets. Hoeft niet, want je kunt alles gewoon in de (natuurvoedings-)supermarkt kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk; veel vis en brood. Ook zullen ze veel verzameld hebben, noten, olijven, en wat er aan groens in de natuur te vinden was. Het zal niet veel geweest zijn wat aan groenten te vinden was, waarschijnlijk eerder vruchten van struiken, bomen.
amc
13 jaar geleden
Bij het leven in de Bijbel wordt er gegeten en gedronken. Er is nauwelijks een hoofdstuk te vinden waarin niét wordt gezinspeeld op een voedingsmiddel. Bijvoorbeeld Ezechiël 4:9: ‘Je moet tarwe, gerst, tuinbonen, linzen,
gierst en spelt bij elkaar in een pot doen en er brood van bakken.’ En in hoofdstuk 24:3-5: ‘Dit zegt God, de HEER: Zet de kookpot op en giet er water in. Vul de pot met vlees, met schenkel en schouderstuk, met de mooiste stukken en beste bouten. Neem het vetste dier uit de kudde, stapel hout op onder de pot, laat het water
koken en zieden, laat de bouten sudderen.’ Jesaja 25:6
Op deze berg richt de Heer van de hemelse machten voor alle volken een feestmaal aan: uitgelezen gerechten en belegen wijnen, een feestmaal rijk aan merg en vet, met pure rijpe wijnen.
Maar exacte hoeveelheden van ingrediënten, bereidingstijden en technieken zijn ons niet geopenbaard. Toch is het zeker wel mogelijk ons een voorstelling te maken van wat de Bijbelse pot zoal schafte. Onder het woestijnzand werd en wordt ons het een en ander onthuld. Maar de pure onvervalste Bijbelse pot zou ons slecht bekomen. Een weeïge dikke brij van geroosterd koren. Massief niet gerezen brood dat als een steen in onze tere magen zou vallen en bovendien de tandartsrekening fors zou doen oplopen. Een
bokje aan het draaispit? Het klinkt aanlokkelijk, maar voor de gast zijn de overheerlijke ingewanden en het vet van het beestje bestemd. Onze komkommertjes zullen niet meer precies hetzelfde smaken als die van destijds. Alle gewassen zijn doorontwikkeld. In Bijbelse tijden knabbelden ze net als wij al graag aan een worteltje, maar die waren niet oranje maar wit, paars, donkerrood of een combinatie van die kleuren.
Zie verder de Bijbel zelf, te raadplegen op trefwoorden bij biblija.net. Bijvoorbeeld brood: http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=brood&idq=19&q1=1&qall=1&qids=fffffffffffffffffffffff&id42=0&pos=0&l=nl&set=10
Amadea
13 jaar geleden
Als je dit boek eens leest dan weet je het. Is erg interessant. Gezond eten en drinken op basis van de Bijbel geschreven door dr. rex. russell Ik ken het dankzij rietje (zij zit ook hier op GV.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze aten in ieder geval matzes en gedroogd fruit. Verder aten ze ook vis en dronken ze voornamelijk wijn en water.
Matzes zijn nu nog wel te koop bij de supermarkten t is gewoon brood zonder gist. Ze smaken eigenlijk best wel goed wanneer je er een beetje boter op doet en iets suiker.
(Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon jam op doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Laat mij slurpen van dat rode!" zei Ezau tegen Jakob en dat was ongetwijfeld linzensoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijgen, want het blad hadden ze ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zanja, De bedoeling was goed, dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krijg je er een van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeverzinikeennickname, dankjewel.
ha, die Rrhwp;

Volgens The New Positivo's had Jezus genoeg aan wijn. Met een stukkie droog brood erbij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook het boek van dr rex russel, gezond eten en drinken op basis van de Bijbel, ze aten vruchten noten vlees brood (maar niet het brood van tegenwoordig dat is compleet veranderd)

Toegevoegd na 2 minuten:
alles was veel puurder en gezonder dan tegenwoordig, door alle toevoegingen en processen om het langer houdbaarder te maken, is niet zo gezond de welvaartsziekten zijn grotendeels in de wereld gekomen door het veranderen van het voedsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou makkelijker zijn als de min werd uitgelegd??
Er is een heel boek over geschreven. Ik heb die cadeau gedaan aan een dominee. http://www.bijbels-culinair.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
linzensoep!
Vroeger tijdens bijbellezen hoorde ik over linzensoep, en dat leek me zooooo lekker!
En nu maak ik het wel eens en moet zeggen dat het goed smaakt.