Wat is nu een lekkere avondmaaltijd voor tijdens het warme weer?

Helaas kan ik niet goed rauwkost verdragen, dus iets met gekookte groenten en dergelijke. Ook geen vis graag.

Kan je ook een soort koude schotel maken van gekookte (afgekoelde) groenten?

Wie heeft lekker ideetjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Een salade van gegrilde groenten misschien?
Bijvoorbeeld:
Plakken courgette, aubergine, ui, paprika marineren in wat olijfolie, knoflook, sojasaus, klein beetje gember, ietwat honing en peper (voor de spicy misschien nog wat cayennepeper). Alles lekker heet grillen en af laten koelen.
Stokbroodje en een ijskoud glas rose erbij (ik weet al wat ik morgen ga eten!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Iets van hartige taart?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Een lekkere koude pastaschotel met tonijn en mozzarella....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koude macaroni is heel lekker
je kookt een pak macaroni en laat die afkoelen
en doet er vanalles onder zoals
1 pot uitjes en augurkjes
1 blikje ham {smac}
1 blikje mais
van die witte en oranje sliertjes van elk een potje
1 blikje erwtjes en worteltjes
1 appel
1 ui
1 potje champignons
peper en zout {naar smaak}
slasaus of mayonaise

dit allemaal met de macaroni mixen en een uurtje in de koelkast zodat het lekker koud is
en smullen maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zou een lekkere variant kunnen zijn op mijn eigen. Ga ik ook eens proberen ;-) +1
een lekkere witte bonen salade
neem je 2 potjes witte bonen en afspoelen
een blikje tonijn
een rode ui in stukjes snijden een beetje peterselie even fijn snijden
en een paar lepels olijf olie
en een citroentje
begin met de citroen te schillen heel dun de witte bittere laag moet om de citroen blijven, de schil héél klein snijden
dan pak een schaal en meng de bonen ,uien tonijn de citroen schil en de peterselie en de olie door elkaar scheppen en dan heb je een heerlijke koude maaltijd
je kan ook 3 eieren in een kom doen beetje zout en peper bij doen een beetje geraspte kaas beejte bieslook erbij beetje peterselie goed kloppen en dan courgettes heel fijn snijden
even de courgettes een paar minuten bakken in de pan
intussen even de oven aan zetten 200 gr ovenschaal pakken en daarin het eimengsel doen strooi er nog wat kaas op en de courgettes
zet de schaal ongeveer 5 min in de oven en klaar
eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebakken aardappelen met sla en een lekkere schitzel. heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar dagen geleden was er ook zo'n vraag, daar vind je het recept voor peultjessalade (antwoord van Ietjeuh)! Daar zitten geen rauwe maar geblancheerde groenten in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Basis:

Pak macaroni (400 - 500 gram)
Blik ham, of dubbelpakje hamblokjes
2 potjes Kühne Cocktailmix
2 gesnipperde uien
2 Granny Smith appels

Dan er gewoon bij doordoen wat je zelf lekker vindt aan koude groenten. Worteltjes kan goed, maar ook broccolli wat je eerst even beetgaar hebt gestoomd/gekookt in kleine roosjes is er lekker door. Spercieboontjes, bloemkoolroosjes zijn erg lekker wanneer ze gaar en koud zijn. Kijk ook even bij Werk zijn/haar antwoord, kan ook best te combineren zijn ;-)

Als dressing zou je dan een kant en klare Honing/Mosterd, of Yoghurtdressing kunnen gebruiken.

Ikzelf maak het altijd van
100 ml van het uitgelekte zuur/cocktailmix,
100 ml fritessaus,
100 ml curry,
100 ml (olijf)olie,
2 flinke desertlepels pittige mosterd,
en 1 flinke eetlepel suiker.
Goed door elkaar mengen en je hebt een lekker sausje/dressing erbij.

Lijkt veel dressing/saus, maar is hier altijd zo op ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koude schotel:
geraspte wortelen, hesp, salami of garnalen, jonge kaas, sla, tartaar of mayonaise, kersen, pasta of aardappelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak gewoon lekker een grote pan soep. Kun je meerdere dagen van eten. Stokbroodje erbij. Lekker makkelijk en lekker lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinazie-avocadosalade met gebakken spek;(4 pers)

4 sneetjes witbrood,
4 plakken ontbijtspek,
4 el. wittewijnazijn,
zout en grove peper,
1-2 theel.vloeibare honing,
4-5 el. olie,
1 sjalot of kleine ui,
1 theel. rozepeperkorrels,
500 g. jonge bladspinazie,
1 rijpe avocado,
1-2 el. citroensap.

Snijd het brood in blokjes.
Bak het spek knapperig in een droge pan. Neem het spek eruit en bak in het spekvet de broodblokjes. Neem de croutons uit de pan.
Roer de azijn, 2 el. water,zout, peper en honing door elkaar, klop de olie erdoorheen. Doe nu de gesnipperde ui
en rozepeperkorrels erbij.
Maak de spinazie schoon, goed uit laten lekken.
Snijd de avocado doormidden en verwijder de pit. Schil de vrucht en snijd hem in partjes. Druppel het citroensap eroverheen.
Meng de spinazie, de avocado en de vinaigrette voorzichtig door elkaar.
Strooi de croutons en het spek eroverheen. Als je er nog wat pompoenpit- of walnotenolie over druppelt, krijgt hij nog een nootachtige smaak, maar hoeft niet.
Is echt lekker!
amc
13 jaar geleden
Een pasta salade is heerlijk met dit weer. Macaroni koken, afgieten en laten afkoelen. Paprika in diverse kleurtjes in stukjes snijden, ananas, kleine stukjes salami of/en ham een flinke scheut knoflook saus erdoor en klaar is je salade.
Als je de paprika door de warme macaroni mengt en samen laat afkoelen dat is het scherpe er vanaf en eet je zonder klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor ideeen moet je eens kijken op www.letscookit.tv daar staan heel veel makkelijke gerechten op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingrediënten die koud ook heel lekker zijn: mais uit blik, gekookte broccoli, erwten (uit vriezer), bloemkool (niet te lang koken), snijbonen, sperziebonen, wortel, aardappels, witte macaroni, 3 colore macaroni, quinoa (te koop bij biologische winkels), gebakken en daarna gemarineerde witte tofu.

Als basis voor een dressing zijn lekker: mayonaise, flessen dressing uit de winkel, azijn, appel cider azijn, balsamico azijn, tomaat die door de blender is gegooid (als je wel tegen rauwe tomaat kan).
En dan met kruiden als verse bieslook en peterselie, basilicum, Italiaanse kruiden, knoflook.
Basilicumpasta of pesto is ook heel lekker als dressing.

Kan je wel tegen rauwe paprika en komkommer? (Omdat die volgens mij heel makkelijk verteerbaar zijn)
Dan kan je ook een lekkere visloze sushi maken. (zie bron 2)

Bladerdeegjes met daarin gebakken uit, mais, tofu en kerriepoeder is ook heel lekker, of bladerdeegjes met gebakken groente erin (zie bron 4). Dat is geen hele maaltijd natuurlijk, maar wel lekker als bijgerecht.

Zie bij de bronnen nog wat lekkere recepten voor koude maaltijden met gekookte groentes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt een heel waardevol antwoord. Dank je wel +.
Een lekkere goulas met rijst, lijkt erg zwaar maar geloof me je knapt er helemaal van op