Welke kruiden maken mijn voedsel zouter van smaak?

Ik gebruik zelf nooit zout, en ik ben er prima aan gewend, maar als ik voor vrienden kook zou ik mijn gerechten wel eens wat zouter willen laten smaken. Welke kruiden kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Ik heb een paar plantjes in mijn tuin die gerechten zoet maken, maar echt zout is nooit gelukt (maggiplant komt dicht in de buurt).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5K

Het beste antwoord

Zou het niet handig zijn voor gasteters gewoon een klein potje zout op tafel te zetten, zodat ze zelf indien nodig het kunnen toevoegen?
Veel zout smakende kruiden zijn er niet te vinden. Zoals je zelf al noemt lavas, en selderijblad. Verder uienvlokken of uienpoeder. De groenten zeekraal, zeeaster en de jonge bladeren van laatstgenoemde: lamsoren hebben een zilte smaak, maar zijn moeilijk verkrijgbaar.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die Heidi78;

Er zijn zoutvervangers in de handel: halvazout, magnesiumzout, kaliumzout, mineraalzout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zouter word het natuurlijk niet, maar met selderij en bieslook kom je een heel eind,

Toegevoegd na 3 minuten:
Op deze site staat heel veel informatie:

http://www.vitaal.nl/articles/view/tips_om_zout_te_vervangen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad komt Lavas in de buurt. Net als Peterselie en Selderie, trouwens.
Voor wat betreft de zoutmijders, tenminste!
Een zilte smaak is haast onmogelijk door kruiden of andere ' kweek' te vervangen.
Ik zou kiezen voor wel zout, maar heel weinig. De smaak wordt verder afgemaakt met kruiden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt een (half) bouillonblokje toevoegen aan je gerecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd dat ik zoutarm at, gebruikte ik veel knoflook. Maar ja, de effecten.

Het zoutvaatje op tafel is het beste. Maar laat ze eerst proeven voordat ze beginnen te strooien. Veel mensen bederven de heerlijke natuurlijke smaken met veel te veel zout!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpeler als Herbamare van Dr. Vogel kan het niet, verkrijgbaar bij de betere supermarkt of bij de reformwinkel of kraam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een KLEIN stukje wilde selder laat meekoken in je aardappelen hebben ze een goed smaak !