Hoe kan ik dit nameken zonder rauwe eidooier te hoeven gebruiken?

Het hoort bij een recept van aardappelsalade:

1 eierdooier
1/2 tl mosterd
zout en peper
1 tl citroensap
5 el creme fraiche
3 el gehakte kervel
4 el olijfolie

Ik zat zelf te denken om het met fritessaus oid te maken maar ik weet dan niet goed wat ik met die creme fraiche en citroensap moet doen. Er wel of niet door?

Toegevoegd na 45 seconden:
Ik gebruik met dit warme weer namelijk liever geen rauwe eidooier, temeer daar de salade ook nog ergens mee naartoe genomen moet worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
moet "na maken" zijn uiteraard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Ik zou gewoon frites saus nemen, kan je toch goed mengen met creme fraiche en citroensap is altijd fris.
Meander, gewoon proeven en proberen, je kunt hierbij niets verkeerd doen want frites saus past hier prima bij.

Wist je trouwens dat je wanneer je zelf ardappelsalade maakt ( ik weet niet of je hem al klaar hebt) het heel lekker is om over de nog warme gesneden aardapelplakjes een flinke scheut warme kippebouillon ( v. e. tablet) te gieten, doorroeren en je hebt een heerlijke smeuiige aardappelsalade die je verder kunt bewerken met frites saus e.d. Ook stukjes fijngehakte augurk en hardgekookt ei is er lekker door en/of geh.peterselie, bieslook. Is maar een suggestie hoor, als je weer eens wat anders wilt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb het recept van smulweb en er staat ook dat je de gekookte aardappelen (plakjes of blokjes) een half uur in hete bouillon met gesnipperde ui moet laten trekken. Daar is ie nu net mee bezig, en het ruikt nu al heerlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet op het vuur overigens hoor, pan van het vuur en dan half uur laten staan.
amc
13 jaar geleden
Zo is de Duitse manier ook en daar heb ik het zo geleerd.
Daar doen ze er ook geen eidooier door maar 'salat mayonaise' ( zoiets als onze frites saus) Daarom is de Duitse aardappelsalade zo lekker en smeuiig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het gedaan met fritessaus, creme fraiche, mosterd en de kruiden (ook wat selderij), en hij was echt heerlijk! Heb er ook nog gebakken spekjes doorgedaan overigens. Ik had alleen per ongeluk wat te kruimige aardappels gebruikt waardoor het meer een slaatje werd dan een salade, maar dat mocht het succes niet drukken ;-)

Andere antwoorden (5)

Vervang de eierdooier door een beetje ( slag) room.

Of kook het ei en meng het fijngemaakte geel door wat room.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eierdooier, mosterd en olie maken samen een soort mayonaise. Dus je kunt die 3 ingredienten weglaten en daarvoor in de plaats wat mayonaise (of fritessaus, net wat je lekkerder vindt) gebruiken. De rest van het recept blijft hetzelfde.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het met crème fraiche met yoghurt in gelijke delen. En als ik geen crème fraiche in huis heb, mayonaise met yoghurt. Lekker fris. Als ik jou was zou ik er ook een gesnipperd appeltje door doen, maakt het geheel lekker fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eidooier is gepasteuriseerd te koop in supermarkten. Dan merk jij er niks anders aan, maar de bacteriën waar je ziek van kunt worden, zijn eruit!

Als het je om Salmonella te doen is; die leeft op de schaal van eieren. Als je de eieren een paar keer ronddraait door kokend water, is de Salmonella-bacterie dood. En de dooier nog steeds vloeibaar.

Eigengemaakte mayonaise is natuurlijk veel lekkerder dan préfab!!! Smakelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik koop altijd gepasteuriseerd eiwit, eigeel en kaas. Bij de Makro, Sligro of Hanos.
Al die 'verse' producten, krijg ik er niet (meer) in