Hoe gebruik je een staafmixer goed?

Goedemorgen, iemand enig hoe om te gaan met een losse staafmixer? Mijn probleem is, als ik bijvoorbeeld uien, knoflook of gember wil hakken, dat er op de bodem van de beker altijd ongehakte, grote stukken blijven, omdat op te lossen, schep ik met een lepel een paar keer alles omhoog. Is er een techniek, om alles goed te hakken zonder steeds te scheppen? Of bestaat zoiets niet? Mvg

een jaar geleden
in: Koken
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Een staafmixer is ongeschikt voor kleine hoeveelheden, zoals knoflook, en gember.
Ritsuka
een jaar geleden
Wat jij wil is een hakselaar. Bij mij zat dit bakje als extra bij de staafmixer.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bij mijn Bamix kun je pureren, hakken etc. Zoals ik het nu lees kun je het alleen pureren, zeker geen uien knoflook en gember. Daarvoor gebruik ik het meegeleverde bakje waarmee je kunt hakken. Die is wel goed te gebruiken voor noten etc. Zeker geen uien zou ik doen want die gaan bitter smaken, zelfs hakken beveel ik niet aan. Een gesneden uitje smaakt het lekkerst.

Antwoorden (2)

Om een staafmixer goed te gebruiken heb je een maatbeker, kan of kom nodig met voldoende inhoud. Met inhoud bedoel ik niet alleen de grootte van de kan of kom, maar ook dat er daadwerkelijk voldoende in zit. Dat moet bovendien enigszins vloeibaar zijn.

Ik gebruik de staafmixer vaak om een smoothie te maken. Alleen een banaan mixen is geen beginnen aan. Met 200 ml melk erbij is de banaan binnen 10 seconden volledig verhakseld.

Om ui, knoflook of gember tot een pasta te maken met een staafmixer, zul je er dus iets aan moeten toevoegen. Dat kan gewoon een beetje water zijn, (afgekoelde) bouillon, of iets dat vloeibaar is. Hoeveel vloeistof je moet toevoegen hangt ook af van de hoeveelheid ui of knoflook, hoe breed de mengbeker is en hoe laag de messen in je staafmixer zitten.

Wil je toch puur ui of knoflook (of noten ofzo) willen hakken die in kleine stukjes blijven en dus geen puree worden, dan moet je een elektrische hakker kopen en daarvoor geen gewone staafmixer gebruiken. Of gewoon met een mes in kleine stukjes snijden.
een jaar geleden
rich76
een jaar geleden
Bedankt voor zeer duidelijke antwoorden, prettige zondag.
Om een staafmixer goed te gebruiken, is het belangrijk om de juiste snelheid te kiezen. Begin met de laagste stand en verhoog de snelheid als dat nodig is. Zorg ervoor dat je de staafmixer niet te lang op een hoge snelheid gebruikt, omdat dit de levensduur van het apparaat kan verkorten.
10 maanden geleden