Wie kan mij aan een recept voor lekkere saté saus helpen?

dus niet gaan googlen!
want dat kan ik zelf ook..
maar een eigen gemaakte met eventuele toevoegingen of speciale geheimpjes ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je echte saté saus? Of pindasaus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
saté saus
maar mag ook beetje apart zijn

Het beste antwoord

pindakaas met stukjes noot... een halve (kleine) pot.
twee teentjes knoflook
flinke scheut ketjap manis
theelepel sambal
drie theelepels suiker
pakje 200ml klapper
opwarmen, net niet laten koken, klaar.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is 'm ja! Behalve die klapper.. Wat is klapper?
itsme
13 jaar geleden
klapper is kokosmelk. Smaakt echt super erin. Maar als je niet van kokos houdt, kan je ook gewone melk nemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas maar op met die kokosmelk, in kokos zitten enorme hoeveelheden vet en die van het soort dat heel slecht is voor je cholesterol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.healthylives.nl/voeding/wat-is-gezond/verzadigde-en-onverzadigde-vetten
itsme
13 jaar geleden
http://www.kruidenvrouwtje.nl/dieeten/cholesterol.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sekjoeritie, ik heb meer vertrouwen in de hartspecialist die het ten zeerst afraad.
itsme
13 jaar geleden
:-) ieder zijn keuze, als je geen kokosmelk wil vanwege gezondheid of smaak, dan neem je gewone melk. Het is geenszins de bedoeling om hier een discussie te gaan voeren over het gelijk of ongelijk van een hartspecialist of een website. Als dat zo belangrijk is, adviseer ik om daar een andere vraag voor te openen 'Is kokosmelk gezond?'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was van mijn kant alleen een advies aan de vragenstelster, niet meer en niet minder.

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig kan je in Toko's de echte Surinaamse pindasaus halen, het enige wat je hoeft te doen is wat gekookt water toe te voegen.

Het is wel wat pittiger als pindasaus uit de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satésaus

Ingrediënten:
1 pot pindakaas
(zo goedkoop mogelijk)
1 el knoflookpoeder
3 el ketjap
1 el sambal
1 pindakaaspot melk

LET OP: deze saus moet op een heel zacht vuurtje worden gemaakt want brand snel aan (of goed blijven roeren). Beter niet laten koken.
Bereiding:
Schep de pindakaas in een pan, voeg 3/4 pindakaaspot met melk en de overige ingrediënten toe. Verwarm dit langzaam (regelmatig roeren) totdat de saus begint te binden.
Voeg melk toe totdat een gladde saus ontstaat .
Door extra ketjap, knoflookpoeder en sambal zo pittig te maken als je wilt.
Deze saus is het lekkerst als hij al even staat, dus perfect om de dag van tevoren te maken. Lekker bij bijvoorbeeld: kipsaté, satégehakt en varkenshaassaté.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Een uitje fijnsnipperen en in wat boter aanfruiten.
Op laag vuur 3 eetl. pindakaas roerend laten smelten.
Als de pindakaas glad is, een scheutje ketjap manis,
1 eetl. bruine suiker, wat citroensap en 2 theel. sambal oelek of -brandal erbij en dooroeren. al roerend wat dunner maken met scheutjes melk, water of wat milder en romiger, kookroom toevoegen. Tot slot 1 flinke teen uitgeperste of heel klein gesneden knoflook erbij.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1