Bestaat er een manier om te testen of een ei rot is, zonder het ei open te breken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Pantaeo heeft deze vraag al eens uitstekend beantwoord:

Gebruik water met zout
Dit is een vlugge testmethode om te achterhalen of een ei nog vers is of niet. Je neemt 1 liter water en 100 gram zout. Als je het ei in het zout water legt zal:

een vers ei op de bodem blijven liggen;
een oud ei zal met de stompe zijde omhoog komen; ( de luchtkamer in het ei wordt groter )
een rot ei ( dat is ongeveer 5 weken na het leggen ervan ) boven blijven drijven.

Met dank aan pantaeo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De datum die op de verpakking staat is de datum dat de eieren zijn gelegd plus 28 dagen. In winkels mogen eieren verkocht worden totdat ze 21 dagen oud zijn. na 6 weken zijn de eieren oud en is de kans op een rot ei groot.
Een vers ei in een kom met zout water ( 1 ltr water en 100gr. zout)zal plat op de bodem blijven liggen wanneer het vers is. Hoe ouder het ei is, des te meer komt de platte kant naar boven drijven. dit komt doordat de luchtkamer die in het ei zit, groter wordt naarmate het ei ouder is. Na ca. 6 weken gaat het ei zelfs drijven, dan kan je het weggooien.

Je kunt ook 'luisteren' naar het ei door het bij je oor zachtjes te schudden. Is het ei vers dan zal je niets horen of voelen, de dooier ligt dan nog vast. Bij een oud ei hoor je de dooier bewegen en je voelt het ook.
amc
13 jaar geleden
Eieren langer bewaren: draai ze regelmatig om dan blijven ze langer goed. Wilt u weten of het ei nog goed is even schudden met het ei als hij bedorven is klutst de dooier door het ei heen als hij nog goed is blijft hij op zijn plaats dmv. de eistrengels en het dikkere eiwit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft helemaal geen zout aan het water toe te voegen! Liter water: ei drijft: weggooien. Ei zakt naar beneden: goed ei. Blijft het ei in het midden " hangen" dan gooi ik het weg.