Is het ongezond om te bakken op een aluminium grillplaat?

Ik heb een vuurschaal gekocht met daarop een grillplaat. De meeste zijn van staal of RVS. Maar mijne is van aluminium zonder antiaanbak laag. Dus bakken rechtstreeks op de alu plaat. Is dit schadelijk voor de gezondheid? De verkoper zegt van niet.

Picture for question
een jaar geleden
in: Koken
3.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee hoor dat kan.
Koelt wel snel af.
Inekez1
een jaar geleden
Hoeft inderdaad geen probleem te zijn. Wel een paar tips:
- gebruik voldoende olie of vet
- accepteer dat je bakplaat bruin wordt en bruin blijft! Ga niet met schrapers of schuurmiddelen de plaat weer proberen als nieuw te maken. Daarmee verwijder je de beschermende laag, gaat je eten juist sneller aanbakken en komen er eerder aluminiumdeeltjes in je eten. Na verloop van tijd ontstaat een natuurlijke anti-aanbaklaag van de ingebakken laag vet op de plaat. Dat werkt heel prettig, maar zeker als de plaat niet egaal bruin is gekleurd ziet dat er voor veel mensen uit als vuil.
- zorg voor een matig en gelijkmatig vuur onder de plaat. Gietijzer heeft de eigenschap de warmte goed op te nemen, te verspreiden door de hele plaat en ook langer warm te blijven als het vuur wat gezakt is. Aluminium geeft de warmte onder de plaat veel directer (qua tijd en plaats) door, waardoor je wat meer moeite moet doen om het eten gelijkmatig gaar te krijgen.
- Je kunt ook gewoon een pan op de plaat zetten!

Antwoorden (1)

We krijgen vaak toch al teveel aluminium binnen en het gaat zich stapelen in je lichaam. Fluoride en calcium versterken de opname van aluminium. Denk ook aan het verhaal dat appelstroop zoveel ijzer zou bevatten. Heeft te maken met het vroeger bereiden van de stroop in een ijzeren pan. Voor aluminium geldt een vergelijkbaar verhaal. Aluminiumdeeltjes lossen meer op in zoute of zure voedingswaren.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden