Nee, hoogstens dat je extra trek krijgt door te wachten en alles daardoor lekkerder smaakt.
Door rusten koelt het vlees af, wordt de korst zachter, kan het midden te gaar worden en de invloed ervan op de perceptie van sappigheid is waarschijnlijk nul.
Dit zijn de conclusies uit een onderzoek dat hiernaar gedaan is.
Bij het rusten van een klein stuk vlees kunnen droge vezels een deel van de vloeistof uit het midden opnemen, zodat er minder vloeistof naar buiten komt als je het vlees aansnijdt. Maar bij een heel varken is het beest inmiddels afgekoeld voordat dit gebeurd is.
SimonV
een jaar geleden
Dit is een moeilijke vraag om definitief te beantwoorden, want eenieder heeft zijn eigen voorkeur. Veel mensen geven de voorkeur om het vlees te laten rusten voordat ze het aansnijden. Op deze manier kunnen de sappen zich over het vlees verdelen en het vlees gelijkmatiger gaar en smakelijker wordt. Maar als je haast hebt, is het vlees direct van het spit snijden sneller en makkelijker. Uiteindelijk gaat het om persoonlijke voorkeur.
een jaar geleden