Waarom word je sneller misselijk van beslag dan van gebakken cake of taart?

Als ik de beslagkom uitschaap (vaak maximaal een kleine lepel), word ik al snel misselijk van het beslag. Van gebakken taart/cake helemaal niet, daarvan kan ik minstens een punt op. Hoe kan dat?

2 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (1)

Van rauw beslag van een cake of rauw deeg voor taart, brood, pizza of koekjes ('cookie dough' of koekdeeg) kun je buikpijn krijgen of zelfs ziek worden. Dat komt omdat er in beslag rauw ei zit en daar kunnen schadelijke bacteriën in voorkomen zoals salmonella. Ook in het meel (of de bloem) kunnen schadelijke bacteriën voorkomen zoals E. coli. Als je een besmetting oploopt, zijn de symptomen mild in de meeste gevallen. Diarree is een veelvoorkomende klacht, maar in zeldzame gevallen kunnen de gevolgen ernstiger zijn, zoals bloedingen in de darmen of vermindering van de nierfunctie.

Zelfs als het allemaal relatief meevalt, kan het je behoorlijk in beslag nemen.
.
Het gevaar van besmetting verdwijnt door het verhitten van het beslag.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ondanks dat het echt nuttige informatie is, is dit geen antwoord op de vraag. De vraag is waarom je er sneller misselijk van wordt. Niet wat de gevaren zijn van rauw beslag eten.
SimonV
2 jaar geleden
+ Het antwoord was voor mij wel duidelijk.