kan je een blik soep / knakworsten direct op een gaspit zetten?

dus zonder pan

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Antwoorden (2)

Niet verstandig.

Er zit een (chemische) coating op de binnenzijde van het blik die los komt als je het blik verwarmt. Die coating is niet gezond.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zeg niet dat je verhaal niet klopt, maar heb je hier een bron voor? In 2009 werd dezelfde vraag over het algemeen zo goed als andersom beantwoordt.
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/20647/ongezond-knakworsten-blik-warmen/
(zegt nog niks natuurlijk) https://simpelkoken.nl/recept/knakworsten-opwarmen
"Op een kampvuurtje kun je de knakworsten opwarmen in hun eigen blik. Verwijder dan het papieren label en open dan wel de deksel gedeeltelijk anders ontploft de boel." Maar goed kan jij dus een bron toevoegen die je antwoord bevestigt?
nul1
2 jaar geleden
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54135-bpabisphenol-a-is-een-gevaar-voor-de-gezondheid.html Als je er dieper in wil duiken: https://www.nature.com/search?q=bisphenol-A&order=relevance
Inekez1
2 jaar geleden
Er is een verschil tussen een blikje knakworst en een blik soep. Soep is vaak zuur en heeft daarom een kunststof coating aan de binnenkant van het blik, om te voorkomen dat de zuren uit het voedsel gaan reageren met het metaal. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met de blikjes knakworst (eet ik nooit), maar zo'n 15 jaar geleden hadden knakworstblikjes geen coating en soepblikken wel. Als we bij de scouting kinderen een soort pannetje lieten knutselen van een oud blikje, gebruikten we daarvoor altijd knakworstblikjes en geen soepblikken, hoewel de soepblikken een beter formaat hadden. Blikje knakworst kon inderdaad zo boven het kampvuur: dekseltje eraf en op het rooster boven het vuur zetten. Direct in de vlammen of kolen werd het blikje zo heet dat de vloeistof deels eruit kookte, de worstjes het blik raakten en verbrandden of dat de worstjes open barstten.
Inekez1
2 jaar geleden
Anno 2022: maak blikje open, controleer of er een coating in zit. Die kan wit, goudkleurig of transparant zijn, dus even goed kijken of voelen of er een kunststof laagje in het blik zit. Het zou mij niet verbazen als tegenwoordig alle blikjes standaard zo'n laagje hebben, maar ik weet dat niet zeker. Los van die hele coating: in een pannetje verwarm je de inhoud sneller, gelijkmatiger, kun je fatsoenlijk roeren (belangrijk bij gebonden soep!). Voor knakworstjes is het belangrijk dat je pannetje groot genoeg is dat de worstjes er plat in liggen, dus niet schuin tegen de zijkant van de pan half boven het vocht uit laten steken. De korte mini-worstjes zijn wat dat betreft makkelijker.
nul1
2 jaar geleden
Ik denk niet dat je een conservenblik zal vinden zonder coating.
Ja dat kan wel maar let wel op als het etiket in de fik vliegt als de vlam om het blikje heengaat.
De as kan dan in je soep of worsten komen en dat is niet lekker.
Verder kan er weinig misgaan, het merendeel van dat blikvoer bestaat uit water dus heter dan 100' zal het niet worden.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Toch wel handig om het blikje eerst open te maken. Mocht je dat niet doen, dan gaat het vanzelf wel open, maar het geeft wat lawaai en rommel in je keuken.