Hoe maak ik lekker sappige gehaktballen (krokant laagje van buiten en zacht van binnen). En dat ze niet uit elkaar vallen!

De mijne zijn hard van buiten of vakken uit elkaar :-( iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Het beste antwoord

Eerst : gebruik het juiste gehakt, en VOORAL niet te mager. Dat lijkt verleidelijk, maar je krijgt er gortdroge kanonskogels van, die in honderd stukken uit elkaar vliegen als je er naar kijkt. Voor de echte ouderwetse gehaktbal moet je eigenlijk 100 % varkensgehakt hebben, maar dar is in Nederland moeilijk aan te komen. Zou je de slager moeten vragen het voor je te draaien van niet al te magere varkenslappen (en speklappen is het lekkerst ;-)) Neem anders gemengd gehakt van minimaal 70 % varkensvlees, al gaat het vermoedelijk dan toch wel iets barsten.

Heb je om welke reden dan ook toch iets te mager gehakt, leng het dan aan met twee eieren en wat paneermeel.

Dan kruiden naar smaak (zout, peper en nootmuskaat, eventueel aanvullen met kerrie / paprikapoeder / knoflook, wat je lekker vindt. Draai er ballen van, en draai die weer door de droge bloem.

Dan in ruim echte boter of margarine (in olie lukt het niet) waar net het schuim af is getrokken eerst rondom dichtschroeien, en dan met een beetje water op de jus ongeveer 20 - 25 minuten laten garen. Af en toe keren. (Hangt een beetje af van het formaat, maar hoe groter de ballen dus hoe langer ze braden, hoe lekkerder de jus).

Maar als je het juiste gehakt gebruikt, heb je de rest van de aanwijzingen eigenlijk niet meer nodig ; dan gaat het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de pan heel heet laten worden, en dan de ballen er in doen en laten dicht schroeien zo snel mogelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig bakken is de truc. Zogauw je het vuur te hoog hebt staan, krijg je ballen die aan de bodem kleven. Voeg ook aan het rauwe gehakt 2 droge sneetjes witbrood geweekt in melk toe en minder paneermeel. 2 Sneetjes is de goede hoeveelheid voor 500 gram gehakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de gevormde rauwe ballen eerst even door bloem of paneermeel rolt krijgen ze een lekker krokant korstje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik doe is gewoon half om half gehakt ( slager of ah - vind ik persoonlijk het lekkerst) op een kilo 1 a 2 eieren ( het moet een beetje smeuïg worden) kruiden naar smaak ( beetje ketchup er door is erg lekker en/of ketjap manis)
en dan paneermeel.
net zo veel dat je er goede ballen van kunt draaien.
heel goed kneden zo dat alles goed door elkaar komt en niet te losse ballen maken je mag ze best een beetje samenknijpen.

dan aanbraden op een hoog vuur in de bakboter( ruim boter) om en om totdat er een bruin korstje omheen zit daarna zachtjes opzetten en regelmatig voorzichtig draaien ( om de 7 a 10 min +/-) als je boter dreigt zwart te worden heb je het te hoog op het vuur staan, eventueel wat water bijvoegen (liever niet) eigenlijk is het - het beste om ( zo wie zo bij vlees) pas op het allerlaatst water bij te voegen ( afblussen ) als je dat te snel doet braad je niet meer maar kook je het vlees, en daar wordt het meestal taai van.
hoe lang het op moet staan is afhankelijk van de grote van je ballen - ik maak meestal grote ballen ( 4 uit een kilo) en die mogen dan zeker wel 45 min. hebben
suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem altijd halfom gehakt, want varkensvlees heeft nu eenmaal meer smaak dan rundergehakt. Ik kruid het met peper,zout, nootmuskaat, knoflook, een scheutje ketjap manis, fijngesnipperde ui en soms een lepel ingemaakte rode paprika of blokjes kaas( ligt eraan waar ik zin in heb).
Ik kneed er een uitgeknepen oud, in water geweekt, broodje door en dan heb je niet al te droog gehakt om goed te kneden. Het mag gerust nattig aanvoelen. als het te nat is, doe ik er een beetje paneermeel of verkruimelde beschuit bij. Dan, en dat is heel belangrijk, met natte handen ballen draaien en nat gladstrijken, dan krijg je mooie gladde ballen. Ik doe wat panermeel in een diep bord of schaaltje en rol de ballen hierdoor heen. Beetje vormen en aandrukken met droge handen en dan in hete braadboter en half boter, half margarine aanbraden. Als ze rondom bruin zijn uit de pan halen en het braadvet afblussen met wat hete bouillon of water als je er later een zakje jusmix doorroert. Zodra dit kookt, het vuur lager zetten, de ballen erin en met het deksel half op de pan, verder garen. Als de ballen gaar zijn,de ballen er weer uit halen, de jus afmaken en de ballen er weer in leggen. Het krokante korstje krijg je alleen bij het aanbraden, dit moet dus goed gebeuren, dan moet het dus al ontstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie net dat ik een typefout gemaakt heb. het moet zijn braadboter of.. i.p.v. en..
amc
13 jaar geleden
ja je moet er een eitje door doen een uitje snipperen die moet er door klein tintje knoflook een beetje nootmuskaat
beetje zout en een beetje peper en paneermeel erdoor en dan door elkaar kneden ballen van maken door de paneermeel halen en dan bakken
hoop dat je er wat aan hebt
succes!