Een pak loempiavellen
400 gram kipfilet
een zak soepgroente
ui
knoflook
bouillonblokjes (kip)
glasmie
suiker
zout
azijn

(zorg dat alles fijngesneden is)

Verhit wat olie in een wok en doe daar de fijngesneden kipfilet bij. Doe daarna de gesnipperde ui en knoflook bij en bak het glazig. Vervolgens de soepgroente en op hoog vuur even goed doorbakken. Verkruimel de bouillonblokjes er overheen en doe de glasmie, suiker, zout en azijn bij.
Alles even nog een minuutje omscheppen.

Leg de loempiabladeren op het aanrecht en leg op 1/3 van het midden een reepje vulling. Vouw de zijkanten naar het midden en rol de loempia vervolgens goed strak op. Het laatste randje met wat water nat maken zodat het plakt.

Bak de loempia's in ongeveer 180 graden in de olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk voor in het zonnetje...

Neem wat kipfilet, heel dunne reepjes van snijden en flink pittig kruiden (wat sichuan peper, Spaanse peper, sake, knoflook). Op heet vuur in een beetje olie bakken. Laten afkoelen.

Neem dan wat julienne gesneden komkommer, bosui, ijsbergsla en wat verse tauge.

Draai dat in een loempiavel. (niet bakken dus!)

Meteen serveren met een lekker hete chilisaus erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet standaard, wel snel & makkelijk en handig :

Restje lekkere bami of nasi (liefst zelfgemaakt)
Wat extra tauge en eventueel andere verse groente
Als alle vleesjes uit de bami/nasi zijn gevist, wat geroerbakte kipfilet of - sneller - blokjes ham

Porties in loempiavellen rollen en frituren of in de oven (minder lekker, wel minder vet). Jammie ! Natuurlijk met zoete chilisaus.

Vananf niks :

Prei, wortel en witte kool snipperen, mengen met geweekte glasnoedels (toko, blauw pakje), kip of ham en tauge. Kruiden naar smaak, hoewel het dat niet echt nodig heeft met genoeg groente, in loempiavellen rollen en frituren.

In loempiavellen rollen doe je aldus :

Laat de loempiavellen ver genoeg ontdooien om ze los te trekken, en bewaar ze tijdens het werken onder een vochtige theedoek.
Leg een vel voor je met een punt naar beneden, en schep er een bergje vulling op.
Rol de onderste punt over de vulling heen en één keer rond, zodat de hele vulling bedekt is. Sla dan de beide zijpunten naar binnen zodat je een rechthoek krijgt, en rol de rest van het vel op naar de bovenste punt. Die kun je eventueel wat vochtig maken om beter te laten plakken.

Trouwens, ook lekker in loempiavellen : börek.
Verbrokkelde feta en uitgelekte of verse fijngesneden spinazie, zout en een teentje knoflook mengen en daarmee iets dikker dan vingerdunne 'loempia's' rollen en frituren. Heerlijk voorgerecht of borrelhapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indische loempia`s maak ik wel eens als volgt;

Je hebt nodig; loempiavellen (toko), fijngesneden witte kool, fijngesn. prei, taugé, stukjes kipfilet, stukjes hamlap,
gesnipperde ui, fijngeh. knoflook, peper, zout, knoflookpoeder, runderbouillonblokje.

Fruit ui, knoflook en prei in wat olie. Doe de vleesstukjes erbij en bak dit nog even mee. Doe er daarna de kool en taugé bij en bak het mengsel 3-4 min. Voeg een runderbouillonblokje toe en meng alles nog eens goed door elkaar. Evtl. bijkruiden met de kruiden. Laat alles goed uitlekken in een vergiet.
Voordat je de loempia`s gaat bakken moet je een meelpapje maken van wat bloem en water, dit dient als plakmiddel voor de loempiavellen.

Leg op ieder vel 1-2 el. vulling. Sla het velletje dicht en plak het vast met het meelpapje. Vouw ook de kanten om en plak ze dicht.
Maak de olie zo heet mogelijk. Bak de loempia`s aan beide kanten goudbruin. Maak hierbij een sausje van ketjap manis en tomatenketchup. Evtl. een mesp. sambal erbij.
amc