Wat kan ik doen als mijn kneedhaken in de bakvorm van de broodbakmachine blijven zitten?

Mijn kneedhaken blijven na het bakken vast zitten in de vorm, waardoor er grote gaten in mijn brood ontstaan.
Wat kan ik hieraan doen?
Ik bak altijd met de timer, ' s nachts dus.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
3.7K
fremar
3 jaar geleden
bij een broodbakoven is dit zo,heb dat ook,lijkt mij niets aan te doen
crispy
3 jaar geleden
Als je bedoelt te zeggen dat de kneedhaken vast blijven zitten in de bakvorm als je het brood eruit haalt, dan zit het probleem in de manier hoe die kneedhaken vast zitten.
Ik zou onderzoeken hoe ze los te maken zijn zodat bij het uithalen van het brood de kneedhaken mee komen. Waarschijnlijk zit er iets tussen waardoor die kneedhaken zijn gaan vastzitten. Losmaken en schoonmaken dus.

Antwoorden (1)

Het is in de meeste gevallen zo dat in een broodbakmachine de kneedhaken in het brood blijven steken, dat is niet anders. Maar je kunt wel proberen de schade erdoor te verkleinen. Dat gaat als volgt:
- draai het brood om, met de onderkant naar boven. Meestal zit de kneedhaak net onder de korst verborgen. Voel met je vinger, door het brood rond het gat in het midden voorzichtig in te drukken, waar "het uitsteeksel" van de haak zit.
- druk met je vinger (lange nagels zijn daarbij heel handig) net naast de kneedhaak de korst een beetje naar binnen. Die zal daar enigszins door scheuren. Verplaats je vinger en druk de korst ook daar een beetje weg langs de kneedhaak. Ga zo de hele kneedhaak rond.
- de kneedhaak is nu grotendeels los van de korst. Nu moet hij er nog uit. Dat doe je door met je vinger net naast het midden van de kneedhaak (vlak naast het gat) de korst in te gaan en de kneedhaak met de vingertop uit het brood te halen. Die kneedhaak is nog wel heet, maar het is te doen.

Vind je de gaten nog steeds te groot, probeer dan eens een recept waarbij geen kneedhaken nodig zijn. Of je stapt over op de traditionele broodbereiding, handmatig in een normale broodbakvorm...
Amadea