Hoe kan ik appelbeignets maken zonder frituurpan?

Ik wil een dezer dagen graag appelbeignets met de kinderen maken, maar wij hebben geen frituurpan... Bestaat er een optie om appelbeignets te maken zonder frituurpan?

3 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (2)

Iedere pan waarin je de appelbeignets volledig in olie kan onderdompelen zal voldoen voor het maken hiervan. Ik vermoed dat pannen met een anti-aanbaklaag echter beter niet gebruikt kunnen worden. Het gebruik van een metalen netje om ze in een andere pan te laten uitlekken is wel aan te raden!

De appelbeignets zullen in de olie gaan drijven. Draai ze om met een vork zodat beide kanten mooi bruin worden.

Houd er rekening mee dat de hele keuken, en mogelijk het hele huis, naar olie gaat ruiken.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+ Vroeger had niemand een elektrische frituurpan en toen werden er ook oliebollen en appelbeignets gemaakt. Als je een (grote) gasbrander hebt (zo'n campingbrander of skottelbraai) kun je de pan olie buiten in de tuin of op balkon zetten. Dan heb je geen vette lucht in huis.
Antoni
3 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, @Inekez1.
tinus1969
3 jaar geleden
Je kunt hiervoor heel goed een grote braadpan gebruiken die je vult met circa 2 liter zonnebloemolie. Mijn dringende advies is, om dit NIET te doen als je kookt op gas, vanwege het risico op 'vlam in de pan'. Dat risico is weliswaar niet groot, maar de consequenties wel.
Antoni
3 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, @tinus1969.
Dat gaat niet - maar er zijn zeker zes appelalternatieven zonder frituurpan.
1. De appelflap. Of meer in het algemeen de flap: gevuld met een vleesfarce of groentepuree of jam of vruchten. Twee bereidingswijzen: of frituren of in een oven.
2. De appelbol. Bereidingswijze: in een oven.
3. Het appelbroodje. Bereidingswijze: in een oven.
4. De appelcarré. Bereidingswijze: in een oven.
5. Het appelgebakje. Bereidingswijze: in een oven.
6. De appelpie. Bereidingswijze: in een oven.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Plus voor het antwoord maar wij hadden vroeger geen frituurpan en er werden toch appelbeignets, oliebollen etc. gemaak. Ik weet niet hoe dat gebeurde.
SentWierda
3 jaar geleden
@Pieterke. Was het een "ouderwetse" grote emaille pan die ook werd gebruikt voor draadjesvlees?
Pieterke
3 jaar geleden
@SentWierda, ik weet het niet. Ik was toen nog klein en lag al in bed als mijn ouders gingen bakken. Dat gebeurde altijd op 30 December aangezien mijn moeder de volgende dag jarig was. Ik meen dat er later oliebollen gekocht werden.Maar we hadden dus geen frituurpan.