Welke aardappelen kan ik het beste gebruiken voor stamppot?

Vanavond ga ik stamppot maken, maar eigenlijk kook ik dat niet zo vaak. Ik heb hier alleen maar zoete aardappelen liggen... Welke aardappelen kan ik het beste gebruiken voor stamppot? Het gaat om een boerenkool stamppot met Unox Gelderse rookworst.

3 jaar geleden
in: Koken
3K
Pieterke
3 jaar geleden
Bij div. supermarkten, waar onder Jumbo en Albert Heijn verkopen ze zakjes met stamppot aardappelen (dat staat op de zakjes).
crispy
3 jaar geleden
Ik maak thuis regelmatig stamppot met zoete aardappelen. Kan ook heel goed hoor!
HannekeJanssen
3 jaar geleden
In vervolg op mijn antwoord: stamppot spruiten met zoete aardappel is dan juist weer heel lekker!

Het beste antwoord

De beste aardappelen voor stamppot zijn kruimige aardappels en dus niet de vastkokende. Kruimige aardappels vallen sneller uit elkaar tijdens het koken en dat maakt ze uitermate geschikt om te stampen.
Soorten die zich goed lenen voor een stamppot zijn vooral de Eigenheimer, de Malta en de Doré...het Bintje is echter als allround aardappel óók heel geschikt voor stamppot.
amc
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kruimige aardappelen zijn ideaal voor stamppot, omdat ze makkelijk uit elkaar vallen na het koken en mooi tot puree te stampen zijn. Goed kruimig zijn bijvoorbeeld eigenheimers, bildtstar, santé, doré, irene, frieslander, lekkertanden en resonant.
Persoonlijke voorkeur: de verse fijne Veluwse rookworst van AH of fijne Roller rookworst (Jumbo, Coop bijvoorbeeld) vind ik een stuk lekkerder dan die van Unox.
Overigens staat in de supermarkt doorgaans op een zak aardappelen aangegeven of ze kruimig zijn.
Toegevoegd op 19 november 2020 11:15: tekst
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Als je de keuze hebt tussen een verse fijne Veluwse rookworst van AH of een verse rookworst van de slager?
SimonV
3 jaar geleden
In principe de slager, hoewel slagersworst niet altijd beter smaakt. Maar waar vind je die nog tegenwoordig?
SentWierda
3 jaar geleden
Op het platteland.
Ik kan in elke windrichting dichtbij een echte slager vinden.
Je kunt ook zoete aardappel gebruiken - of pastinaak, of knolselderij voor een stamppot, en dan met andere groenten. Ik zou zelf niet zo snel zoete aardappel combineren met boerenkool, omdat het allebei iets zoetigs heeft. Maar vwb kleur past het natuurlijk heel goed. En v.w.b. de "gewone aardappels": ik gebruik altijd gewoon wat ik in huis heb, ook vastkokers kunnen worden gestampt....