Wat is nog meer een lekkere combinatie met kersen?

Voor bijv. in jams en gelei's. Amandel weet ik al, maar ik wil graag experimenteren met wat meer smaakjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.9K

Het beste antwoord

je bedoelt dus niet recepten met kersen, maar met welke ingredienten je kersen kunt combineren tot een jam?
Een aantal mogelijkheden: limoen , thaise basilicum ,vijgen , vanille, rozijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Met chocolade ... bijvoorbeeld in een smoothie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kersen op brandewijn misschien.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flensjes met warme kersen.
Gebraden eendenborst met kersensaus.
Schwarzwälder kirschtorte.
Kalfsrollade gevuld met kersen en Dänischblue.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een combinatie met prei in pindakaas schijnt smakelijk te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Monchoutaart met kersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kersen met slagroom, kersen op laag water, kersen en peren vergelijken, wie kersen vaart wie kersen eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van een trifle met kersen?

" Angostura" Trifle

Snij 6 oudbakken sponge cakes doormidden, smeer frambozenjam tussen boven- en onderhelft. Schik dicht op elkaar in een vrij grote glazen schaal. Doe vervolgens een 1/2 theelepel “Angostura” in een wijnglas vol sherry, meng het en schenk vervolgens gelijkmatig over de sponge cakes. Schik er een keurig bergje ratafias of macaroons op en dek het af met een volle kop custardvla. Klop een 1/2 pint slagroom stijf en schep dit zorgvuldig op de inhoud van de schaal. Garneer met engelwortel, kersen en gesnipperde amandelen. Bereid dit niet minder dan 2 uur voor het opgedient wordt.

Bron: "Trifle" (2003)
Vertalers Augusta Plochg en Margriet Kemper
Uitgeverij Pels & Kemper te ’s-Hertogenbosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sponge cake wat is dat precies ik heb het opgezocht via google maar vind niet echt een verschil met een normale cake.
Een dunne jam ervan maken met nog wat grote stukken erin. Warm maken en dat over een vers gebakken biefstuk heen. Lekker met een gebakken aardappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak van een bakje ijs een sorbet en daar doe je er kersen bij .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet precies wat voorn kers je gebruikt, maar je zou eens op basis van foodpairing opzoek kunnen gaan naar nieuwe combinaties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stokbroodje met camenbert (of evt. brie), een paar snipjes prei en een halve kers is ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kersen-grapefruitjam;

Erg lekker en apart van smaak!

Boen 2 rode grapefruits schoon en kook ze 1 uur in een pannetje water, ze moeten net onder staan. Haal ze eruit met een schuimspaan en als ze afgekoeld zijn, snijd je ze met schil en al in kleine stukjes. Haal de pitjes eruit. Maal ze dan in de keukenmachine (of staafmixer)tot moes.
Snijd nu 2 bananen in kleine stukjes en meng ze met 1 p. ontpitte kersen en de grapefruitmoes samen met 1 p. geleisuiker en sap van 1 limoen in een grote pan. Breng aan de kook en laat 4 min. flink doorkoken. De hete jam nu in schoongemaakte jampotten gieten.

Kersen chutney;

Heel lekker bij bijv. warm vlees zoals gekookte ham(rollade).

1 p. kersen, 250 gr. rabarber en 1 kl. ui even koken en met elkaar pureren. De puree in een pan doen en 1½ dl.
witte wijnazijn en 1 theel. kaneelpoeder, 1 theel. gemberpoeder, 1 mesp. kruidnagelpoeder en gem peper naar smaak erdoor roeren. Aan de kook brengen en 10 min. zachtjes laten koken. Dan 150 gr. geleisuiker erdoor roeren, opnieuw laten koken en dan nog 8 min. goed borrelend laten koken. de kersenchutney in goed schoongemaakte potten doen, tot de rand vullen, direct sluiten en 5 min. op hun kop neerzetten. Deze chutney is beperkt houdbaar en moet je wel koel bewaren.

Of; Laat 1 ltr. vanilleroomijs zo zacht worden dat je er 200 gr. kersen (ontpit) doorheen kunt roeren. bevries het weer en als je het serveert, doe er dan en sausje bij of overheen gemaakt van 2 dl. sinaasappelsap met 5 eetl. bruine suiker ingekookt tot siroop en 100g.gehakte amandelen erdoor geroerd. Als warme saus erg lekker!
amc