Kun je met water en boter patat bakken in een pannetje?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
3.8K
gvrox
3 jaar geleden
Zo lang er (veel) water in het spel is, ben je aan het koken, niet aan het bakken.
LeonardN
3 jaar geleden
Daarnaast lijkt het me dat als je water toevoegt bij de boter het enorm gaat spetteren.
Beter bak je het in boter zou ik denken.
Utrecht
3 jaar geleden
Gebruik geen boter maar zuivere olie: boter gaat verbranden bij hogere temperaturen. In een flinke laag olie kan het, maar het zal uiteindelijk meer op gebakken aardappelen lijken dan op frites.
LeonardN
3 jaar geleden
@Carmen99 Wat is precies de opzet van je vraag?
Mogen alleen deze producten gebruikt worden?
Moeten minsten alle producten gebruikt worden?

Antwoorden (2)

Ja, je kunt friet bakken zonder frituurpan.
Zelf schillen, snijden, wassen, koken (in water) en afdrogen (helemaal om en om) waarna je ze in een koekenpan kunt bakken. Neem plantaardig boter en olie , niet te weinig , leg de friet in de pan naast en niet op elkaar.
Als de bodem van de pan bedekt is kan je soms beter in 2 of 3 keer bakken. Krokant gebakken en ook nog zelfgemaakte friet is toch erg lekker.
Meer info in de bron : https://www.maison-viridi.com/krokante-huisgemaakte-frietjes/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Geen min, maar het antwoord moet dus zijn: NEE, je kan geen patat bakken in een pannetje met boter en water.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@Rieneke
Eerst voorkoken (met water) in een pannetje, en dan af bakken in olie (boter). Waarom zou dat niet kunnen ?
Rieneke1
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie..., dat kan prima als je lekkere gebakken piepers wil eten, maar patat is toch echt iets anders :)
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Sowieso kan het niet in 1x. Boter + water + friet in de pan wordt geen friet, maar gekookte aardappel.
Het kan wel, maar baktijd is wel veel langer om dat in een friteuse de temperatuur hoger is
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
De temperatuur in een friteuse is beter onder control, maar zeker niet heter !