Kan een pannenlap in brand vliegen?

Was net aan het koken en gebruikte een pannenlap opeens rook ik iets vervrand en het was de pannenlap die in contact was gekomen met het vuur maar kan deze in brand vliegen?

4 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Amadea
4 jaar geleden
Dat hangt af van de samenstelling ervan. Een van katoen in elk geval wel, weet ik uit ervaring.

Antwoorden (2)

De meeste pannenlappen zijn gemaakt van stof zoals katoen. Die kan inderdaad in de brand vliegen. Je hebt ze ook van rubber en dat kan smelten. Pannenlappen zijn gemaakt om even een hete pan opzij te kunnen zetten of een hete deksel eraf te halen. Ze zijn niet bedoeld om vuurbestendig te zijn.
4 jaar geleden
Materialen die gemaakt zijn van plantaardige vezels zoals katoen zijn snel vatbaar voor vuur.
Dierlijke vezels zoals wol hebben iets meer tijd nodig om echt vlam te vatten en synthetische vezels branden niet direct, maar smelten.

Pannenlappen zijn meestal gemaakt van katoen en branden dus snel. Nu is het wel zo dat ze meestal een vulling hebben (anders worden ze meteen heet als je de pan vastpakt) en die vulling is meestal gemaakt van synthetische vezels. Ze zullen daarom niet direct in de fik vliegen zodra ze contact met open vuur komen, het ligt eraan hoe dik de vulling is. Bij en dunne vulling kan het wel snel gaan.
Zodra je ruikt dat iets schroeit, ben je er op tijd bij als je het meteen weghaalt en meteen in de gootsteen gooit en met water blust. Je houdt dan alleen een schroeiplek over op je pannenlap. Wacht je echter net iets te lang, dan zal hij wel echt branden en helemaal zwart zijn.
amc