Wat moet ik doen met niet-getempereerde chocola?

Goeiemiddag,
Ik heb vanmiddag van een recept mergpijpjes gebakken. Ik vind het leuk om wat uit te proberen, maar het chocolade tempereren ben ik nog niet goed in. Ik vermoed 99% zeker dat het niet getempereerd is, maar gewoon gesmolten. Nu vroeg ik mij af, aangezien het pas een kwartiertje geleden was is het nog niet gestold. De temperatuur van de pure chocolade is niet boven de 55 graden geweest, maar ik vermoed wel te warm voor tempereren. Er zat op één plekje op de bodem een heel klein beetje vast, maar zoveel chocolade hoefde ik niet te gebruiken. Wat voor invloed heeft dit op de mergpijpjes, boven dat ze niet mooi glanzen. Zijn ze nog eetbaar voor anderen? Of kan ik daar nog wat aan doen? En kan ik ze nu laten uitharden in bijv. de koelkast, of hopen dat ze op het keukenblad uit zichzelf gaan harden?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Antwoorden (1)

je kunt chocolade tempereren in de pan. Dit gaat als volgt: smelt twee derde van de chocolade au bain-marie. Zodra de chocolade is gesmolten, haal je de pan van het vuur en voeg je een derde stukjes ongesmolten chocolade toe. Nu moet je de chocolade stevig doorroeren met een spatel. Blijf de chocolade roeren totdat alle stukjes zijn gesmolten, je voelt dat de chocolade dikker en glanzender wordt. Jou chocolade wordt ook weer hard dus dat is geen probleem.