Hoe lang kun je kippenpoten uit de koelkast bewaren?

Volgens het recept dat ik wil maken moet de kip eerst 2 uur op 160 graden in een braadslee met alumunium folie in de oven. Daarna nog 45 minuten zonder folie.
Ik wil de kip in de middag alvast 'voorbraden' op 160 graden.
Tegen de avond, als we gaan eten, wil ik de resterende 45 minuten doen. Kan ik de kip in de tussentijd een paar uur in de oven laten staan of bederft het dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
3.5K
crispy
4 jaar geleden
Je kan de kip tussentijds wel warm houden, in de oven op 80 graden. Bij die temperatuur gaart het niet verder, maar kan het ook niet bederven.
Dan moet je natuurlijk wel de oven de tijd geven om tussendoor af te koelen en daarna in de avond ook weer op temperatuur te laten komen, dus je bent wat extra tijd kwijt.
amc
4 jaar geleden
Ze zijn al gaar gebraden, dus kan je ze best , afgedekt met de ovendeur dicht, een poosje in de oven laten staan. Het meeste bederf ontstaat doordat er zuurstof bijkomt maar daarvoor moet het vlees ook nog rauw zijn. Wat ook een goede optie is, die ikzelf vaker toepas als ik gasten heb waarbij ik niet de hele tijd naar de keuken wil lopen... Ik maak het gerecht gaar en zet de oven daarna laag op 90 graden C. en dit houdt alles goed warm. Op deze lage stand kan het gerecht urenlang in de oven blijven staan zonder dat het uitdroogt.

Antwoorden (1)

Laat de kip niet in de oven staan.
De kans op bederf is extreem hoog.

Indien het een hele kip betreft (daar lijkt het wel op als ik de gaartijden zie), zet de kip dan na de twee uren koud. Ik weet niet of je de kip in de koelkast kunt zetten of dat je een koude ruimte hebt.
Indien je het gerecht afmaakt, moet je wel rekening houden met het feit dat de kip is afgekoeld.

Maak je het recept inderdaad met kippenpoten, dan is het gerecht na twee uren al gaar of zelfs uitgedroogd...... Dan zou je het gerecht al kunnen klaarmaken en later even opwarmen.

Ik weet niet of je een thermometer hebt, maar indien de kern 75 graden is, is alle vlees gaar.
In een hele kip, moet je de thermometer tussen de poot en het karkas naar binnen steken.

Succes met de kip.
Indien het echt een hele kip is, na de twee uren echt koud bewaren (koelkast, kelder).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Het gaat dus om kippenpoten (zie vraag). De gaartijden lijken me ook extreem lang.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het recept lijkt op een hele kip.
De vraag gaat idd over kippenpoten.
Verwarrend ;-)
Bedankt!