Is mijn oven 45x21x42cm groot genoeg om een 4-5 kg kalkoen in te braden?

Goede middag,
Ik wil voor de eerste maal een kalkoen braden in mijn combi hetelucht oven Bauknecht type EMCHD 7244 (formaat 45Lx21Hx42D cm binnenafmetingen)
De kalkoen zou ong 4-5 kg wegen (voor 10 personen)
de vraag is zou die combi oven geschikt zijn om zo een massa vlees op te warmen (duurtijd 4-5 uur) want er schiet niet veel vrije ruimte meer over om de hete lucht te laten circuleren of kan dit wel
of welk maximum gewicht/volume zou erin mogen zodat dit toch zou lukken
Met vriendelijke groeten en bedankt voor antwoord retour
Marcel Bland

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
3.7K
jc54
4 jaar geleden
Als ik de gebruikershandleiding doorlees, kom ik maximale gewichten tegen tot 1,5 kg.
Wat dat betreft lijkt mij de kalkoen te groot voor de oven, of de oven te klein voor de kalkoen. https://www.gebruikershandleiding.com/Bauknecht-EMCHD-7244/preview-handleiding-48759.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, niet doen, kan niet.
Wat je wel kunt doen is een in delen gesneden kalkoen bereiden.

Antwoorden (3)

De oven is wel krap, maar als er aan de randen ruimte overblijft om de lucht te laten circuleren, kan het. Mijn ervaring met combi ovens is dat ze alles kunnen, maar niks echt goed. Meet dus goed met een oventhermometer of de ingestelde temperatuur ook gehaald wordt. En net als altijd bij koken, hou in de gaten wat er gebeurd, keer de kalkoen na een uur om, want ook in een grote oven wordt het vlees het snelst bruin waar de heteluchtventilator zit. De kalkoen is gaar (idd een uur per kilo is de richtlijn) als er helder vocht uitkomt of je meet met een vleesthermometer (kerntemperatuur moet 70-72 graden zijn). Zelf leg ik er altijd ontbijtspek overheen zodat de kalkoen niet uitdroogt.

Als je oven het toestaat kun je eventueel de heteluchtfunctie en magnetron tegelijkertijd gebruiken (in mijn oven kan dat en werkt het goed), het vlees gaart dan goed tot in de kern.
Ik lees de maten nog eens goed en natuurlijk gaat een kalkoen van 5kg nooit passen in een hoogte van 21cm, zonde van het beest.
Toegevoegd op 10 november 2019 13:09: tekst
paulus811
4 jaar geleden
De combi-oven is véél te krap voor zo'n groot stuk vlees. Bedenk ook, dan ondanks de luchtcirculatie de verwarming komt van de grill-spiraal boven in de oven. Vooral de bovenkant van het vlees ligt dan véél te dicht bij het gloei-element en elke vijf minuten draaien is geen optie. Een normale grote oven met boven- en onder-warmte is voor dit soort gebraad veel beter betrouwbaar; zeker als je een vleesthermometer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je het gevogelte mooi uitbalanceert aan het draaispit moet het wel kunnen ja. Als er onverhoopt toch verbrande delen op de uiteinden komen kun je dat verwijderen.
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Een kalkoen van 5kg aan een draaispit in een oven van 21 cm hoog... dat kan helemaal niet. En dat staat ook helemaal niet in de vraag. Dikke min van mij.