waarom stolt het eiwit niet meer zo goed?

Ik kook sinds jaar en dag eieren, maar merk de laatste maanden dat het binnenste eiwit snotterig blijft.
Mijn methode: water aan de kook brengen en dan eieren (op kamertemperatuur) erin.
Ik koop eieren in grotere hoeveelheden bij 'de kippenboer'.
Ik kook eieren per 15-20 stuks tegelijk, dus eierkokertje met 6 is wel een heel gedoe.
Ik bewaar eieren op kamertemperatuur in de trapkast.

Ik kookte de eieren vroeger 6m30s en zit inmiddels al op 7m15s. Het helpt niks. Maar het eigeel wordt wél steeds harder. (Iets wat ik niet wil; ik houd van (half-)zacht eigeel.

Waarom blijft het snotterig?
Maar vooral: wat te doen om al het eiwit hard te krijgen en eigeel nog steeds (half-)zacht?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
10.2K
crispy
4 jaar geleden
Het kan aan het type ei liggen. Eiwit heeft altijd een deel waterig, en een deel stollend, maar het ene of andere ei verschilt daarin. Als je wel eens een ei in een 64 graden bad hebt klaargemaakt (45 minuten) dan zie je dat heel duidelijk: het echte eiwit is gestold, de dooier is heerlijk dik stroperig, maar er is een deel van het eiwit is waterig en zal niet stollen bij de 64 graden.

Antwoorden (2)

Het heeft enerzijds te maken met de temperatuur van de eieren zelf en anderzijds met de snelheid waarmee ze van buiten naar binnen worden verwarmd.
Als je veel eieren tegelijk in het kokend water doet zal het water behoorlijk afkoelen en duurt het enige tijd voor het water weer kookt. De eieren worden dan langzaam warm en veel meer "door en door".
Omdat het de laatste maanden behoorlijk warm is geweest zijn je eieren niet steeds op dezelfde temperatuur. Ik zou de eieren in de koelkast leggen en toch met niet méér dan 6 tot 8 tegelijk koken. De dooiers zijn door de koeling ongeveer 7 graden en het hete water heeft veel meer moeite om door het ei heen te dringen tot de dooier. Het eiwit zal dan veel beter stollen vóór de dooier te warm wordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eieren buiten koeling bewaren kan in een koele kelder bv. In huis is de temperatuur vaak te hoog. Zeker bij grote hoeveelheden eieren die je zegt te kopen is het echt raadzaam om gekoeld te bewaren.

ADVIES
Met kokend water opzetten en de eierwekker op 4 à 5 minuten, afhankelijk van de grootte van de eieren.

Wellicht ten overvloede: gaatje prikken in de luchtkamer is aan te raden, merkte ik toen er steeds vaker eieren kapot kookten. Dat zou liggen aan ander voer tegenwoordig.

Succes ermee!