Ik heb sinds kort een slowcooker en heb hier recepten voor nodig. Wie helpt me?

Ik kan me voorstellen dat normale recepten die in een half uurtje op tafel staan niet echt kunnen in zo'n ding, want het moet immers in 5 tot 8 uur compleet slow cooken.

Ik heb online wel wat dingen gevonden, maar ben voornamelijk benieuwd naar recepten uit eigen ervaring, ipv recepten die letterlijk uit een kookboek zijn overgenomen (en waar de lijst met ingredienten zo lang is dat ze al bijna een heel A4 papier in beslag nemen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Het beste antwoord

Ingrediënten voor 2 personen
2 (magere) runderlapjes
Een halve fles rode wijn
1 ui
150 gram sperzieboontjes
1 ongekookte biet of een winterwortel
1 afgestreken theelepel kruidnagelpoeder of 6 hele kruidnagels
3 stukjes foelie
4 knoflookteentjes
3 laurierblaadjes
6 jeneverbessen
2 takjes verse rozemarijn
1 theelepel zout
(4-seizoenen)peper uit de molen
(room)boter

Hulpmiddelen
Oven, slowcooker, schaal.

Voorbereiding
Marineer eerst het vlees met de groenten 24 uur in de koelkast voordat je dit gerecht in de slowcooker gaat bereiden.
Je gaat als volgt te werk:
Snij de ui, sperzieboontjes en de biet of de winterwortel in blokjes, kneus de jeneverbessen met het lemmet van een stevig mes en pers de knoflookteentjes uit.
Doe het vlees in een passende schaal, schenk de wijn erover (het vlees moet geheel ondergedompeld zijn), voeg de groenten en kruiden toe, behalve het zout en de peper
Dek af met huishoudfolie en laat marineren in de koelkast

Bereidingswijze
Week de slowcooker 20 minuten in water
Haal het vlees nu uit de marinade en dep het goed droog met keukenpapier
Strooi de theelepel zout uit over de beide rundvleeslapjes en peper het vlees naar smaak
Schroei het vlees snel dicht in een weinig (room)boter in een koekepan op hoog vuur
Bak het vlees tot het goudbruin wordt
Blus de jus af met een beetje marinade
Haal het uit de pan, laat enigzins afkoelen en snijdt het in blokjes van 5 cm
Leg het vlees met jus in het bruine deksel van de slowcooker en giet de rest van het marinademengsel er overheen
Plaats de slowcooker in het midden van de oven, zet de temperatuur op 120 graden en bereid het gerecht in 8 uur gaar

Serveertips
Proef de marinade vlak voor het opdienen, breng eventueel nog op smaak met zout en peper
Verwijder de stukjes foelie, laurierblaadjes, takjes rozemarijn en de hele kruidnagels als je deze hebt gebruikt in plaats van kruidnagelpoeder
Een smeuiige puree van aardappel, gekookt met een grof gesneden ui, wat zout en op smaak gebracht met een scheut (olijf)olie en 1 eetlepel vers gesneden peterselie maakt dikke vrienden met deze stoofpot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is heel eenvoudig om iets lekkers te maken, bijvoorbeeld deze:

1 kop couscous onderop
een gesneden paprika
een gesneden courgette
een kopje bouillon (van tablet, of poeder)
een kopje water
enkele brokken tofu (of kip voor de vleeseter)
handjevol cashewnoten
peper (en zout evt.) naar smaak

en zet het de slowcooker maar aan.

Voor het serveren nog een handje met (platte) peterselie erover, en klaar!
Lekker met een tomatensalade met bieslook en rode ui.

Eet smakelijk!

Oh ja, met de bouillon kan je natuurlijk ook verschillende smaken cup-a-soup proberen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank. Hoe lang moet die en op welke stand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij moet zo'n 4 uurtjes op een lage stand, mijn slowcoocker is erg ouderwets (moet in de oven) en heeft geen standen zoals bij de nieuwe.. Ik doe de oven op ongeveer 100 graden. Ik heb het vandaag weer eens gemaakt! Lekker!
Een lekkere stoofschotel;

Neem riblappen en kruidt ze met gemalen peper en haal ze door de bloem. Braad ze aan in braadboter in een braadpan op hoog vuur, temper het vuur en bak ze bruin.
Haal uit de pan, leg opzij en bak nu een grof gesneden ui en knoflook in de braadpan. Leg nu de ui en knoflook in de slow cooker. Bak nu even stukken paprika en vleestomaten in stukken in de braadpan. Doe er stukken aardappel bij en laat zo`n 10 min. pruttelen. Doe alles nu in de slow cooker en leg het vlees er bovenop. Maak nu ½ ltr. runderbouillon van een blokje of uit een pot, doe hierbij een flinke scheut rode wijn of rode balsamico, Worchestershiresaus, chilipoeder, kruidnagelpoeder en zout. Giet de bouillonmix nu over de slow cooker inhoud en zet hem aan. Zet hem de eerste 2 uur op hoog, dan 4 uur op medium en nog 2 uur op low. Op deze manier zijn de aardappelen nog stevig en het vlees boterzacht. Het ligt aan je slowcooker, het kan ook korter of langer duren, in het begin even checken dus.

Je kunt ook bijv. kippedrumsticks, of -carbonades eerst even aanbraden.
Giet in de slowcooker; sojasaus, honing, geraspte verse gemer (of djahé of gemberpoeder) knoflook en het sap uit een blikje ananas en roer dit door elkaar. Doe het kipvlees erbij en meng ze door de saus. Deksel erop en zo`n 4 uur op 'hoog' koken. Doe er het laatste ½ uur de ananasstukjes bij. Haal de kip voor het serveren uit de slowcooker en bindt de saus met in wat water aangeroerde maizena. Giet de saus dan over de kip.
Lekker met rijst!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat weet jij toch ontzettend veel over koken en lekker eten amc. Ik krijg altijd trek van jouw antwoorden :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me heerlijk en ga het zeker een keer maken! Dank voor het recept! +1
amc
13 jaar geleden
Ik kook graag en ben niet bang om te experimenteren. Ik heb ook thuis 2 makkelijke mannen die altijd in zijn voor iets nieuws. Heerlijk! Vanavond had ik bijv. creme fraiche die op moest. Ik heb het vermengd met 1 in blokjes gesneden appel en een rest grove mosterd die op moest. Dit heb ik gewoon door 1 pakje zuurkool die stond te koken geroerd en zo`n 5 min. meegekookt. Lekker was het met aardappelpuree en alleen met peper/zout door de bloem gehaalde 'yellow fin sole filets' ( diepvries in een zak bij AH en Dirk) oftewel 'limanda' visfilets. Alleen nog wat uitgebakken katenspekplakjes ( die ook weg moesten) bovenop de visfilets. Mijn zoon eet alles altijd apart, dus die trok meteen een gezicht bij de eerste hap zuurkool en zei;" dit is echt zuurkool". Ik had er misschien een zoetere appel dan een boskoop door moeten doen, maar met elkaar smaakte het heerlijk. Hij at tenminste alles weer op. Ik vind juist het verassingseffect leuk, want zelf proef ik nooit.Ben ik net zo verrast als zij zijn.