Hoe bereidt U verse champions ?

Soms zie ik op de T.V een kok , en die beweert dat je de
champions niet moet wassen , maar moet afvegen met
een doekje.
Als je weet hoe champions gekweekt worden ( in paardenpoep ) lijkt de bewering van die kok bijna ongeloofwaardig , dit is toch heel erg onhygienisch.
Mijn vraag is hoe doet U dat, hoe bereidt U verse champions ?
Ben heel erg benieuwt naar de antwoorden ,
en bij voorbaat bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

Champignons wassen? Blegh. Daar worden ze niet lekkerder op. Als er wat vuil op zit, veeg ik dat eraf, en ik snijd een klein stukje van het steeltje af, dat is ruim voldoende.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat het onhygiënisch is, mochten er nog paardenpoepbacteriën op zitten, dan gaan die heus wel dood in de pan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

klopt borstellen is beter, daar bij het wassen de champion water opneemt en dat wil je voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kok zegt dat je de champignons niet moet wassen omdat ze dan teveel vocht opnemen, en dus smaak verliezen.
ik was ze ook nooit
anneliez
13 jaar geleden
Tja, ik maak ze wel schoon door het "velletje" eraf te halen. Dit doe ik sinds ik zo`n "kweker" bezocht hebt en dat ook adviseerde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even afborstelen en onderste stuk van steeltje afsnijden is ruim voldoende. Ze groeien op paardenpoep maar het kopje en het bovenste deel van het steeltje steken boven de poep uit.
Maar als je daar nu echt bang voor bent... kan je ze beter helemaal niet eten want hun voedsel komt uit de poep, beter nog...... eet maar helemaal geen gewassen meer want de meeste groeien op mest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was ze ook nooit.
als ik wat vuiltjes erop zie dan schraap ik die er altijd gewoon even af met het mesje.
13 jaar geleden
Ik pak altijd een stuk keukenrol en wrijf de champignons daarmee schoon, gaat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was ze altijd, heb ik geleerd van een kok in een instelling. Daarna doe ik ze in het vergiet waarin ze weer drogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke zich zelf respecterende groente is en niet groot geworden door middel van een beetje stront?
Voor champignons is een goede borstelbeurt voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die dingen worden gelukkig voordat ze naar de winkel gaan ook al voor een groot deel schoongemaakt. Wat er doorgaans nog op zit is aarde en dat kan je er met keukenrol of een borstel afhalen. Als je ze gaat wassen zuigen ze zich helemaal vol met water en zijn het net sponzen. Dan wordt je hele gerecht waterig en krijg je ze niet lekker meer gebakken hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een speciaal klein rond borsteltje ervoor. Die zijn verkrijgbaar in huishoudzaken. het zijn speciale champignonborteltjes. Werkt perfect. Het onderste stukje steel eraf snijden en klaar. Met water moet je ze nooit spoelen, want ze nemen vocht op en worden dan zo "klef".
Ze bakken droog ook lekkerder.
amc