Is voeding uit een snelkookpan ongezond?

Er is een trend naar slowcooking. Er zijn pannen die slow en snel koken aankunnen. Nu vraag ik me af, als slow cooking zo gezond is, is snel koken dan ongezond? Ik wil graag naar een gezondere leefstijl toe.

4 jaar geleden
in: Koken
13.4K
LeonardN
4 jaar geleden
"Nu vraag ik me af, als slow cooking zo gezond is, is snel koken dan ongezond?" Op zich geen gekke gedachte. Voor wat ik ervan begrijp is het inderdaad ietwat paradoxaal niet het geval. Slow cooking zou gezond zijn omdat, vanwege de lage temperatuur, voedingsstoffen niet verloren gaan. (vergeleken met "normaal koken")
Koken in een snelkookpan zou gezond zijn omdat vanwege de korte bereidingstijd voedingsstoffen niet verloren gaan. (vergeleken met "normaal koken") Wellicht is er iets aan de hand als: Vitamine X gaat voor een aanzienlijk deel verloren bij koken op een temperatuur hoger dan 90 graden EN voor langer dan 25 minuten.
Als je dan OF nooit die 90 graden bereikt (slow cooking zeg: 8 uur op 70 graden) OF nooit de 25 minuten (snelkookpan zeg: 20 min op 120 graden) zit je dus bij beide goed.
Bij "normaal koken" zou je dan met 40 minuten op 100 graden wel veel verliezen. (let op: ik zeg dus niet dat het zo is, maar dat dat even de enige manier is hoe ik de oplossing kan zien)

Antwoorden (2)

Een slowcooker en een snelkookpan kun je niet vergelijken.
Het zijn twee verschillende pannen, met een verschillende manier van bereiden.
De slowcooker is niet gezond, omdat het eten langzaam wordt bereid. Daardoor kun je niet stellen dat de snelkookpan ongezond is, omdat het eten snel wordt bereid.

De slowcooker is een pan met een binnenpan.
Deze pan gaat niet op een warmtebron. Doordat de binnenpan gelijkmatig verwarmd wordt, wordt het voedsel gelijkmatig bereid.
Omdat het voedsel op een veel lagere temperatuur bereid wordt, duurt het bereiden uren.
Dit is wel veilig, want er gaat nooit iets koken en daardoor ontstaat geen stoom.
Deze pan kun je dus vullen en 's nachts of als je werkt zijn werk laten doen. Als je opstaat of thuiskomt, is het eten klaar.
Het is een veilig systeem, nogmaals door de geringe temperatuur.
(Bereiden door rustig koken).

De snelkookpan is een pan met speciale deksel.
Deze pan moet wel op een warmtebron.
De vloeistof in de pan wordt heel heet, er ontstaat stoom, er komt druk op de pan.
Hierdoor gaat het bereiden veel sneller.
Hierdoor kun je niet weggaan tijdens het bereiden.
Het zou niet veilig zijn. Stel dat er onverhoopt iets gebeurt.
(Bereiden door onder druk stomen).

Eigenlijk zijn beide gezond.
Beide pannen bereiden het voedsel terwijl smaken en voedingsstoffen niet makkelijk verloren gaan.
Beide behoeven weinig zout, omdat de smaken in het gerecht trekken en niet verdampen.
Door het systeem hoef je geen vet etc toe te voegen, terwijl het gerecht heel mals wordt.

Indien je smaakvol en gezond wilt gaan koken, kun je voor beide kiezen.
Laat de keuze vooral afhangen van de veiligheid en bereidingsduur.
Trouwens, sommige slowcookers hebben wel een snelkookfunctie.

Tot slot, beide zijn geschikt om gerechten te maken als soepen en 'suddergerechten'.
Doordat je vlees, water of bouillon, groente, kruiden toevoegt, krijg je een gerecht.
En, je moet echt wennen aan zo'n pan. Ik vind de smaak van het gerecht vaak erg sterk. Je merkt dat alle smaken in het gerecht gaan zitten. Dit los je op door op het einde desnoods water toe te voegen.
En, in de slowcooker kun je het vlees niet eerst bruin bakken (moet je eerst in een andere pan doen). Door het koken van de pan blijft de kip, het vlees licht.
En, de slowcooker kun je tussendoor openen om te proeven, iets toe te voegen. Bij een snelkookpan gaat dat niet.

Succes met de keuze!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een slowcooker is geen merk. Hoe kom je daarbij?
Er bestaan wel 60 merken slowcookers.
Een slowcooker is een pan (geen merk) om slow te koken.
Een snelkookpan is een pan (geen merk) om snel te koken.
De trend slowcooking doe je met een slowcooker. Dat is de trend van nu.
Natuurlijk vergelijk je deze twee pannen dan.
Ik vind dat je vaak antwoorden zeer vreemd interpreteert. Ofwel een antwoord recht door zee, krom maken.
LeonardN
4 jaar geleden
Het is inderdaad geen merk, maar een specifiek type pan, waar de vrager niet om vraagt in mijn ogen, je geeft dus een vergelijk van twee dingen waarvan ik niet snapte dat je niet gewoon slow cooking met een smelkookpan vergeleek. Slow cooking heeft vaak wel een warmtebron (net als een snelkookpan). Dus vandaar dat ik het hele verhaal niet snapte. Je springt naar een slow cooker zonder voor mij duidelijke reden, "Natuurlijk vergelijk je deze twee pannen dan.'" Je eerste zin is letterlijk:
"Een slowcooker en een snelkookpan kun je niet vergelijken."
(En dan een antwoord geven waarin je de constant twee vergelijkt?!) Ik interpreteer zoals ik interpreteer, daar kan ik niks aan doen. In plaats van een min geven en niks te zeggen (zoals een ander gedaan heeft) leg ik mijn onbegrip liever uit. Nu snap ik al meer van je antwoord dan eerder.
Een snelkookpan is zelfs gezonder dan 'gewoon koken'. Het ligt vooral aan het feit dat de hittegevoelige Vitamines (B1, B11, C en foliumzuur) beter intact blijven door de kortere bereidingstijd. Ook gaat er minder water verloren (waarin veel voedingsstoffen zijn opgelost) omdat dit in de vorm van stoom in de pan blijft 'hangen'. De vitamines die wateroplosbaar zijn, blijven dus ook beter behouden.

Het grote voordeel is dat je voor gerechten die normaliter veel tijd kosten zoals erwtensoep, draadjesvlees, bouillon enz. maar een derde van de normale tijd nodig hebt om het gaar te maken. Erwtensoep is klaar na ong. 20 min en de erwtjes zijn dan niet zo platgekookt als wanneer ze een uur op het vuur hebben gestaan. Kijk hier maar eens;
https://www.kokenmetkennis.nl/recepten/hollandse-erwtensoep-snert/
Ook hebben de gerechten vaak meer smaak omdat je boven de 100 graden C. kookt.....de Maillardreactie vindt sneller plaats en er ontstaan dan langer diepe hartige smaken en meer nieuwe aroma's bij het gerecht.
Hij is eveneens in relatie met een crock-pot/ slowcooker energiezuiniger maar dat durf ik niet zo 'als waar' te stellen omdat deze pan tegenwoordig ook als energiezuinige variant in de handel is.

Feit is wel dat een snelkookpan alleen handig is als de gerechten meer dan een kwartiertje bereidingstijd nodig hebben.
amc
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ook hier. De vrager heeft het niet over een merkspecifieke slow cooking pan, maar over elke manier van slow cooking.
amc
4 jaar geleden
De vraag luidt; 'Is voeding uit een snelkookpan ongezond' en daarop heb ik geantwoord.
Vraagsteller heeft niet eens specifiek naar de slow cooker gevraagd, alleen aangegeven als
soort vergelijking t.o.v. snelkoken. Eigenlijk, als je het sec neemt, heeft ze het over een multi-cooker. 'Er zijn pannen die slow en snel koken aankunnen'. De vraag ging echter alleen over het snelkoken.
LeonardN
4 jaar geleden
Antwoord is ook prima in mijn ogen, het legt duidelijk uit dat en waarom eten uit een snelkookpan niet ongezond is, ik heb enkel wat confusie over waarom iedereen over een specifiek soort pan begint die niet gevraagd is (niet in mijn ogen althans). "Vraagsteller heeft niet eens specifiek naar de slow cooker gevraagd, alleen aangegeven als
soort vergelijking t.o.v. snelkoken"" Blijkbaar mis ik dat stuk. Ik zie alleen reden voor een vergelijk tussen slow cooking en een snelkookpan. 'Er zijn pannen die slow en snel koken aankunnen'. Ah ik lees/las: Er zijn pannen waarmee je kan slow cooken en er zijn "snelkookpannen"
amc
4 jaar geleden
Ha ha grappig............. ik lees/ las; 'Er zijn pannen die slow en snel koken aankunnen'. Daarbij zie ik voor me de zg. multi-cookers....
https://www.plezierindekeuken.nl/multicooker-kopen-maar-welke/
Tja, het is net zoals je het leest en interpreteert ;-)
pinnetje
4 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Het antwoord van LeonardN sluit m.i. het beste aan bij mijn vraag.