Kan soep zonder room of andere zuivel ook schiften?

Ik maak vaak broccolisoep: ik fruit een ui en wat knoflook, voeg daarna in roosjes gesneden broccoli toe, daar voeg ik weer anderhalve liter kippenbouillon aan toe. Nadat dit een mi uut of tien gekookt heeft, pureer ik de soep helemaal glad met een staafmixer. Dit doe ik echt lang, totdat de soep echt helemaal glad is. Maar dan. Als ik de soep daarna weer terug op het vuur zet om hem weer goed warm te krijgen na het staafmixen, dan verandert de soep na een tijdje en lijkt hij te gaan schiften. Er verschijnen allemaal kleine witte stipjes/belletjes ofzo. De soep smaakt er niet minder lekker om, maar het ziet er niet zo smakelijk uit. Wat is dit, is hier inderdaad sprake van schiften? Ik heb er dan dus geen druppel room, crème fraiche of andere zuivel in gedaan. En last but not least, als dit gebeurt, is er dan iets dat ik kan doen om de soep weer mooi glad te krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
5.4K
Antoni
4 jaar geleden
Ik vermoed dat het vetdruppels zijn uit de kip(penbouillon). Het vet zal, zo denk ik, altijd weer gaan drijven op het water omdat die niet door elkaar zijn te mengen.

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet schiften.
Behalve als je tomatensoep maakt en te vroeg een beetje room in het middelen van het bord druppelt met een paar takjes peterselie: het oog... het oog wil ook wat.

Laat de kippenbouillon met ui afkoelen. Afgekoeld komt er een dun vlies van vet op drijven. Deze kan je er met een schuimspaan voorzichtig afscheppen en op het laatste met een vel keukenpapier eruit vissen.
Daarna de groente er in en al dan niet alles glad pureren met de staafmixer.
Hierna kan je mogelijk nog andere groenten toevoegen, anders opwarmen en klaar.

Zou je voor deze soep ipv van kippenbouillon kiezen voor een kipfilet of een kippenpoot kiezen, dan is het standaard dat je voor een heldere soep eerst laat afkoelen. Meteen daarna kan je al het vet - de smaakmakers van je soep! - er uit vissen en nu pas de gewenste groenten gesneden toevoegen. Waarom de broccoli in roosjes als je alles toch pureert?
I.i.g. kan je zo de soep weer mooi glad krijgen.

Succes hoor @JvdW