Kan je patent krijgen op het recept van een dipsausje?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is een sausje dat deels is gemaakt van andere producten van het merk calve en andere producten. en nu wil mijn pa dus kijken of het mogelijk is om dit sausje te verkopen aan Calve.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het zo'n lekker sausje? Ik ben wel heel benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is het, ik stel de vraag niet namens mij zelf maar namens mijn vader die het sausje heeft bedacht.

Het beste antwoord

Patent is een groot woord, maar je kunt het wel degelijk te gelde maken als je geluk hebt. Kijk maar naar het succes van de Joppiesaus.
Een snackbarmedewerker uit het oosten van het land (toevallig hier vlakbij) mixte mayonaise, curry, heel fijn gehakte uitjes en wat ditjes en datjes (kerry bijvoorbeeld) door elkaar en deed dat in één bak. Lekker makkelijk. De klanten vonden het heerlijk en voila, de Joppiesaus was geboren, en is inmiddels in heel Nederland (??) verkrijgbaar, en nog best wel duur ook, maar het loopt als een tierelier.

In plaats van echter haar gouden idee te verkopen aan de grote sauzenboer (die inmiddels al een aardige kopie heeft weten te maken trouwens, de special union sauce) laten ze het zelf elders onder eigen naam maken. Wellicht zou je dus met die toko eens contact op kunnen nemen ?
(Elite in Neede).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het een orginele dipsaus is.
Die in jou vorm niet bestaat.
Dan kan jij er patent op krijgen.
Dat patent moet je wel erop vragen als je het op de markt wilt brengen of proberen te gaan verkopen.
Patent aan vragen heeft opzich weinig zijn als je het maakt voor je eigen, gezin, vrienden of familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patent lijkt me lastig, want eigenlijk heb je een lading verschillende sausjes bij elkaar gegooid. (beetje oneerbiedig gezegd)
Je hebt dus geen recept met ingrediënten lijst.

Verkopen aan Calve of een andere (een fabrikant van een huismerk bijvoorbeeld) is wel een goed idee.

Bron: beter je recept geheim houden dan een patent aanvragen, anders is er zo iemand die het net iets anders namaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja: je kan natuurlijk niet bij een ander (behalve Calve) aankomen met een recept waar voor de helft Calve sausen inzitten, dan wordt het veel te duur om te maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een octrooi of patent is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding.
De basiseisen voor een octrooieerbare uitvinding zijn als volgt:
De uitvinding moet nieuw zijn.
De uitvinding moet uitvindinghoogte hebben.
De uitvinding moet industrieel toepasbaar zijn.

Verkopen aan Calve is dus een ander verhaal. Daarvoor moet je bij Calve zelf zijn.

Patent, of octrooi aanvragen in Nederland doe je hier:
http://www.octrooicentrum.nl/
Een octrooi kost geld. Niet alleen aan het begin van de aanvraagprocedure, maar ook nadat het octrooi is verleend. Bedenk daarom goed of een octrooi voor uw situatie gunstig uitpakt.