Hoe weet je dat de vitaminen van een aardbei weg gaat als je ze kookt?

Als je een aardbei kookt, blijven de vitamen er dan in of gaan ze weg? Als ze weg gaan hoe weet je dan hoe ze weg gaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (1)

Dat kan je als gewone sterveling nooit zelf zien of ervaren....dat hebben wetenschappers ooit ontdekt. https://techniekinnederland.nl/nl/index.phptitle=De_ontdekking_van_vitamines

Vitaminen verdwijnen uit fruit of groenten door ze te verhitten, te pureren, snijden of persen, maar ze verdwijnen ook als je ze in water laat staan. Je hebt namelijk ook wateroplosbare vitaminen en die lossen op in water zoals de naam al zegt.
Ga je ze verhitten, dan gaan vooral vit. C en foliumzuur verloren omdat deze stoffen slecht tegen hitte kunnen en dan afbreken. De afgebroken vitaminen komen vervolgens in het kookwater terecht. Juist aardbeien bevatten veel vit.C !
Je hebt dus het meeste profijt van de vitamines in fruit als aardbeien, door ze goed rijp direct van de plant te eten.
amc