Welk MAGER vlees kun je in erwtensoep doen ipv karbonade of spek?

Ik lust geen vet vlees. Geen glieder vet. Maar zonder vlees is het misschien minder lekker. Wel ga ik er rookworst in doen.
Kan het ook lekker worden zonder ander vlees dan rookworst? Zo nee, welk mager vlees kan ik dan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
49.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Met alleen rookworst gaat dat prima
paulus811
6 jaar geleden
en rookworst is ook niet zo vet......not!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rookworst is bagger vet!! OOK de magere... Vette rookworst
Een bord erwtensoep met vlees en worst heeft een gemiddelde ProPoints® waarde van 5, waarvan het grootste deel aan de rookworst te wijten valt. Deze is namelijk erg vet, zelfs de magere variant! 100 gram magere rookworst heeft een ProPoints waarde van 7.
http://www.weightwatchers.nl/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=121496
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je kunt het eens proberen met vegetarische rookworst, s maakt anders maar best lekker. toen er laatst geen rookworst was heb ik maar braadworstjes genomen, 3 in een verpakking, en dat was ZO lekker dat ik het nu standaard eet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Anke1963
Je hebt het over vegetarisch rookworst, maar ook over braadworstjes, per 3stuks verpakt, heb je dan de vegetarische geprobeerd en zo ja, waar gekocht?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja inderdaad, vegetarische braadworstjes 3 stuks in een verpakking.
het smaakt niet echt naar braadworst, maar wij vonden het zo lekker dat we dat helemaal niet erg vonden! als ik me goed herinner kunnen ze ook nog in de oven bereid worden.
ik heb ze bij AH gekocht.

Antwoorden (7)

Het vlees in de erwtensoep wordt in de eerste plaats gebruikt om smaak af te geven (bouillon). Als een van de laatste stappen wordt het vlees eruit gevist en in kleine stukjes gesneden. Je zou er dan voor kunnen kiezen om het vet zoveel mogelijk weg te snijden zodat je alleen de magere stukjes terugdoet in de soep. Of je voegt het vlees achteraf helemaal niet meer toe.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het vlees dient ook voor de binding van de soep. Van oorsprong gaat er varkenspoot in, wat rijk is aan gelatine.
bamibal
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Ik kies deze optie. Dan smaakt de soep zoals van ouds en geen vet vlees meer.
Ik doe er zelf in plaats van karbonade/spek balletjes van mager rundergehakt of tartaar in, dat smaakt ook prima!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan ook nog. Dank je wel.
Voor lekkere erwtensoep kun je gebruiken:

hamschijf - Deze is veel minder vet dan een bovenpoot (varkenshiel). Het vlees zelf is mooi mager en heeft een fijne smaak, maar er kan een rand vet aan zitten. Als het vlees gaar is kun je dat vet heel makkelijk eraf halen.

Procureur - dit vlees wordt bij de slager vaak als lapjes verkocht. Het is meestal een beetje doorregen, maar niet vet. Het lijkt een beetje op hals-koteletten.

Van fabrieks-rookworst moet je weten, dat daar veel orgaanvlees in wordt verwerkt en met name ook longen (zelfde als b.v. bij knakworst). De smaak wordt er met allerlei toevoegingen in gebracht en de worst is meestal veel te zout, omdat het zout het gebrek aan "eigen smaak" maskeert. Als op een ingrediëntenlijst staat "varkensvlees" betekent dat niet, dat je aan de mooie roze vleeslapjes moet denken.
https://www.sightdish.nl/weet-wat-je-eet/ingredienten-hema-rookworst/#lijst

De rookworst van de keurslager zal ongetwijfeld beter zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door het varkensvlees krijg je een beetje een romigzachte smaak en is de soep dus minder scherp.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt erwtensoep ook prima helemaal zonder vlees maken. Dat is zeker niet minder lekker, hooguit anders. De hartige smaak (umami) van gebraden vlees kun je ook enigszins oproepen met een beetje gistextract zoals dat in Marmite en Maggi zit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Maar zonder vlees vind ik zelf niet zo lekker. Dat heb ik al geprobeert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-/- Groentesoep is lekker, zonder meer. Erwtensoep is echter geen groentesoep. Niet lekker, heb het eerder geproefd.
Erwtensoep heeft nodig: erwten en vlees o.a. :)
jodyenboyke
6 jaar geleden
Vegatarische erwtensoep is indien goed bereid heerlijk hoor. Proef bijna geen verschil
Je kunt ook heel goed erwtensoep maken met magere runderlappen maar ook gerookte kip is erg lekker. Dit gaat erg goed samen met de rookworst als je die erin wilt doen. Het gaat uiteraard ook met gewone kipfilet of kipdijfilet.

Neem je kip ga dan als volgt te werk;
Doe de spliterwten samen met bouillonblokjes/-tabletten in het water en doe er laurierblad(eren) bij. Breng aan de kook en zet dan lager om alles een uurtje zacht door te laten koken. Zet de deksel schuin op de pan.
Intussen bak je alle groenten even aan in een ruime koekenpan met wat olie of braadvet. Groenten hebben dan meer smaak.
Gebruik je gewone kipfilet, laat die in blokjes gesneden even meebakken, neem je gerookte kip dan hoeft dit niet...die is al gaar.

Als de erwten ruim een uur hebben gekookt, kan je de gebakken groenten erbij doen én de gewone kipfilet. Laat alles een kwartier doorpruttelen. Daarna doe je er de gerookte kipfietblokjes bij en evtl. de plakjes rookworst en laat alles nog een kwartiertje pruttelen.

Maak je de soep met magere runderlappen, laat dan eerst het vlees, samen met een laurierblad en wat zout of bouillonblokjes, gaar worden voor je de groenten erbij doet. De spliterwten kan je er wel al bij doen. Als na ruim een half uur het vlees al zachter is, haal je dit eruit samen met het laurierblad en doe je de gesneden groenten bij de erwten. Doe een deel van de gesneden bladselderij erbij en bewaar een deel. Het vlees snijd je in stukjes en doe het weer bij de soep.
Laat alles ruim een uur zachtjes doorpruttelen en doe er zo'n kwartier voor het eind de rookworst bij.
Als de soep klaar is, haal je de worst eruit en snijd hem in plakjes. Doe weer terug in de soep en strooi er nog de rest van de gesneden bladselderij over. Vers gesneden bladselderij is zo lekker fris van smaak en is dan ook altijd erg lekker als het er vers over gestrooid is en niet meegekookt.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus, ik doe altijd precies na zoals amc het schrijft (als ontspanning) en het lukt altijd.
Kalkoen bv. maar met alleen rookworst kan het ook. Het gaat dus om de smaak.

Minder vet kun je ook anders bereiken: Pan af laten koelen en de bovenste laag = VET er af scheppen! Dan heb je namelijk wel de lekkere smaak van het vlees terwijl het vet is afgevoerd, eet je dus niet. Daarna wel of geen vlees, is jouw keuze. Kijk, dat is nog eens een eindresultaat. :)

Wil je erwtensoep of snert? Het verschil is:
-Erwtensoep is spliterwten, groenten en plakjes rookworst. (test: bron)
-Snert is erwtensoep met ook nog (varkens)vlees, spek en botten!

Toch een significant verschil.
Vooral @Manonnetje wanneer je vraagt naar heel mager vlees en wel kiest voor rookworst!? het vetste onderdeel van alles is rookworst** en spek.

Een snelle variant van snert is erwtensoep. Of andersom een uitgebouwde erwtensoep is snert! :P

-Magere keus met kalkoen en kipfilet (bron) of kippenworst , is hala , wel voor de liefhebber hoor, ik ben gek op lekkere biologische kip, maar ik wil echt geen kip in mijn snert/erwtensoep.
Kan wel, maar dan is het geen erwtensoep, geen snert meer.
-Nog een mogelijkheid: casselerrib, lekker maar als je nog steeds die rookworst** erbij doet, maakt het eigenlijk niet zo veel uit...rookworst is nou eenmaal , magere of niet , gewoon echt vet!
-Snellere soep is te maken met met magere spekjes en rookworst**? Neem een kleine hoeveelheid -50gram- magere spekjes, bak ze goed uit en dan zonder spekvet in de soeppan. Vervolgens de rookworst**, kijk maar naar de test.

**Een magere rookworst bevat 20 gram vet en de Gelderse rookworst 30 gram vet per 100 gram worst. In de test tien rookworsten uit de supermarkt, gemaakt van varkensvlees. Het vleespercentage vlees varieert van 75% tot 91%. Alleen de nummer één en twee halen een voldoende in de test. (bron)

Nog wat tips:
- versgemalen peper over de soep zou de smaak verbeteren.
- kippenworst i.p.v. rookworst kiezen en je kookt je erwtensoep halal
- mager vlees kan je ook kiezen voor magere gerookte spekjes of ham
- test: beste rookworst getest bij Kassa (bron)

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/87543
https://www.testgoed.nl/rookworst
http://www.fromfattofit.nl/erwtensoep/

Toegevoegd na 24 minuten:
Beste rookworst is niet van de slager, maar van de HEMA... :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat dat ik geen glieder vet lust. Rookworst bevat geen stukjes puur glieder vet.
Het gaat mij niet om of de soep vet is, ik ben niet op dieet.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enne, ik vind de rookworst van de slager lekkerder dan Hema worst. ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Manonnetje, ik heb geen idee wat je met 'geen glieder vet' bedoelt. Begreep het dus verkeerd.
Ook 'stukjes puur glieder vet'?? Ik ken het woord niet. Het zou ledematen betekenen... of schakels? Graag gedaan!
Probeer het eens met kippendijvlees of kalkoen. Als je kalkoen lekker lang laat koken, wordt het bijna draadjesvlees. Uitstekend te gebruiken in bonensoepen of haché! Ook kun je bij de poelier kippenrookworst kopen, die is dan ook weer magerder. Mooi meegenomen!