Waarom wordt macaroni geserveerd met een gebakken ei?

Traditioneel maken heel moeders macaroni met daarop een gebakken ei. Waar komt dit fenomeen vandaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
19.1K

Antwoorden (2)

Nederland. Er is geen enkel ander land waar men macaroni met blokjes ham ketchup en een gebakken ei eet. De gewoonte zou heel goed overgenomen kunnen zijn van het gebruik dat bij bami en nasi ook een gebakken ei te serveren.

Geen enkel ander naburige land/taal geeft op Google een afbeelding van macaroni met een gebakken ei.

Toegevoegd na 30 minuten:
Oud-Hollandse Authentieke Macaroni

Om wat voor reden dan ook moesten er bij veel gezinnen ook nog een gekookt of desnoods zelfs een gebakken ei en plakjes augurk bij de Macaroni. Vermoedelijk heeft men dat toch een beetje afgekeken van de Oud-Hollandse Authentieke Bami met Saté. Die was ook niet compleet zonder een gebakken ei en Atjar Tjampoer. Het viel eigenlijk nog wel mee dat men geen vervanging zocht voor de kroepoek bij de Macaroni. Hoe dan ook, het was een gerecht dat vooral veel tegen het einde van de maand werd gegeten, want het kosten destijds al helemaal bijna niets om te maken.

De Oud-Hollandse Authentieke Macaroni heeft eigenlijk ook niet zoveel van doen met de pasta Macaroni, uw weet wel die kromme elleboogjes, zoals dat in 1937 in de Verenigde Staten door Kraft Foods is ‘uitgevonden’. Oud-Hollandse Authentieke Macaroni is een typisch Hollands gerecht.
Hoe het ooit ontstaan is weet ik niet echt. Ik heb wel een vermoeden. Met name het Gardameer was gedurende de jaren ‘70 en ‘80 een vakantieplek waar veel Nederlandse arbeidersgezinnen naartoe gingen.

Thuis werd het recept al snel aangepast want zo zonder de zon en het vakantiegevoel was het toch best wel een karige maaltijd. Er moest volgens moeder de vrouw meer groente in. Niet dat er veel groente in de Italiaanse Macaroni zat, maar volgens de Hollandse huismoeders kon een maaltijd zonder flink zichtbare groente helemaal niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Ook in Italië en Engelssprekende landen kent men de gewoonte een gebakken ei toe te voegen aan pastagerechten zoals een behulpzame reactie mij influistert.

Toegevoegd na 2 uur:
Dit antwoord blijft een antwoord, welke hoogstens een sterke hypothese is. Ook de bron die ik gebruik spreekt een sterk vermoeden uit.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Nederland? Hebben we het niet overgenomen uit Engeland (of Amerika)? Google eens op Afbeeldingen:
pasta with fried eggs site:co.uk
of
pasta with fried eggs
SimonV
6 jaar geleden
Ook in Italië is het niet onbekend, als je googelt op:
pasta uovo fritto
LeonardN
6 jaar geleden
Ah, ik heb mij inderdaad volledig geconcentreerd op macaroni (en zo ook wat talen afgelopen via google). Maar inderdaad hebben zij ook een aantal gerechten die vergelijkbaar zijn met macaroni en welke inderdaad ook gebakken ei als deel van het gerecht bevatten. Een prima hypothese (overgenomen van Angelsaksische landen) als concurrerend antwoord wellicht?
LeonardN
6 jaar geleden
"Ook in Italië is" Ik zal het bijvoegen. Mijn antwoord lijkt zo inderdaad niet zo degelijk meer.
SimonV
6 jaar geleden
GV is een kennissite, geen goksite... ;-) Ik had vanmiddag al een half uurtje zitten zoeken naar de oorsprong van dit gerecht, maar geen betrouwbare bron kunnen vinden.
Het is mij dus nog onduidelijk in welk land het begonnen is. Ikzelf had er tot vandaag nog nooit van gehoord.
LeonardN
6 jaar geleden
De bron die ik heb gevonden bevestigde mijn eigen vermoeden. Ik ken als lid van een arbeidersgezin dit gerecht toevallig wel. Een waterdicht bewijs is het idd. niet, maar veel verder dan deze bron (welke idd. ook zijn sterke vermoeden uitspreekt) kan ik niet komen. Dat is weleens jammer, een soort leemte in kennis, welke enkel door een aantal hypothesen wordt opgevuld. Het was niet mijn bedoeling te gokken, meer om het best onderbouwde antwoord mogelijk te geven. "Macaroni met een gebakken ei" zal je vaker tegenkomen in Nederland dan enig ander land.
Omdat de huisvrouwen vroeger niet veel fantasie hadden en veelal kookten zoals ze van hun moeders geleerd hadden of wat ze in kookboeken zagen. Vaak werd koken ook op de huishoudscholen geleerd met behulp van bijv. 'het Wannee' kookboek. Men was niet gewend om te experimenteren en de recepten werden zelden aangepast.
Dochters koken vaak nog steeds zoals ze het van moeder kenden.

Bedenk dat de Nederlandse keuken nooit een verfijnde keuken was in vroegere tijden.
Er werd veelal stamppot gemaakt, drooggekookte bloemkool, sudderlapjes, gestoofde andijvie enz. Vooral in de eerste jaren na WO II was soberheid troef. Er was nog veel voedselschaarste en tot in de fifties stond nog veel voedsel op de bon. De meeste Nederlanders kenden nog geen champignons, hamburgers of iets als pasta.
Dat begon te veranderen toen de welvaart toenam en men ging reizen. Men leerde vreemde dingen eten en wilde dit ook thuis wel weer eens eten.

Pasta is, in tegenstelling tot aardappelen en rijst, een vrij jong ingrediënt in de Ned. keuken. Pas in de loop van de 20e eeuw, kwam het hier op het bord. We kenden alleen de macaroni elleboogjes en de vermicelli. In recepten waren ze meestal aangegeven als vervanger van andere ingrediënten in zoete en hartige gerechten. In de jaren 20 werd macaroni gebruikt als vervanger van griesmeel of rijst in een pudding of alleen met boter en suiker als nagerecht. Vermicelli werd als vervanger van aardappelen gebruikt om soep te binden. In 1927 verscheen het in 'ons kookboek' meer als voor-
en lunchgerecht. Macaroni met ham of kaas waren ovengerechten en er stond een warm gerecht waarbij een gebakken ei op een schotel werd geschikt met eromheen een krans van macaroni, bestrooid met geraspte Gruyèrekaas.

De nu geijkte combi met tomaten kwam pas in de jaren 50 als warm voorgerecht en spaghetti leerden we pas kennen in de jaren 60.
Hoewel de avondmaaltijd altijd brood was geweest, moest volgens de voedingsleer, voor het slapen gaan een licht maal gegeten worden en werd als alternatief vaker voor macaroni gekozen bijv. met béchamelsaus en geraspte kaas gegratineerd. In 1955 vulden macaroni met tomatensaus en hardgekookt ei, of gekookte vis de avondmaaltijd aan.

In 1964 raadde 'ons kookboek' zelfs alles wat was ondergebracht onder 'deegwaren' aan als eenvoudig avondmaal. Vanaf de jaren 70 werd macaroni ook wel als hoofdgerecht gegeten omdat ze meer gevuld raakten of er dikkere ( Bolognese) saus bij werd geserveerd.
amc
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Bijzonder goed gevonden en informatieve bron.