Hoe gaar moet spaghetti eigenlijk zijn?

Vaak laat ik het langer koken zodat het lekker zacht is, maar mijn vrienden vinden het maar niks als ik het voor ze maak.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Het beste antwoord

"La pasta non aspetta", oftewel: de pasta wacht niet. Zodra de pasta perfect al dente is, moet hij worden opgediend. Te lang doorgekookte of afgekoelde pasta staat voor een Italiaan gelijk aan een halsmisdaad.
Je vrienden hebben dus gelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
El dente
Bij pastagerechten duidt men dit vaak aan met de Italiaanse term al dente. Als pasta's te lang gekookt hebben, laten ze meel los en worden daardoor plakkerig, wat met name het eten lastig maakt. Testen of spaghetti gaar is door een sliert ergens tegen aan te gooien en te kijken of deze blijft plakken, voldoet dan ook niet. Beter is tijdens het koken af en toe in een sliert te bijten, er de tanden in te zetten. Zodra de kern niet meer ongekookt aanvoelt is de pasta klaar.
Dente is het Italiaanse woord voor tand, vandaar de term. Het is vooral belangrijk de pasta altijd te koken in een grote pan met veel water en voldoende zout. Als de pasta dan in het kokende water wordt gedaan, koelt het water bijna niet af en is meteen weer aan de kook. Dat maakt het gemakkelijker de correcte kooktijd vast te stellen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik neem aan dat je met "moet" de door professionele koks gehanteerde kookwijze bedoelt.
SimonV
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Ik kook nooit met zout. Ook zonder zout in het water kun je prima spaghetti en andere pasta koken.
Volkoren pasta plakt minder dan witte pasta. Je hebt dan ook geen olie of iets nodig om te voorkomen dat de pasta plakt (mits voldoende water in de pan en af en toe even doorroeren).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Smaken verschillen, officieel moet het aan de muur blijven kleven.Geef mij maar spaghetti die lekker gaar is. Tsja de Italianen noemen mij la campione olandese di spaghetti.

Andere antwoorden (1)

Er is geen "moeten". De een houdt van beetgare pasta die nog stevig is, de ander van doorgare pasta die zachter is. Er zijn geen wetten of regels, slechts persoonlijke voorkeuren.