Hoe voorkom ik dat alles onder het bietensap zit als ik gekookte bietjes wil raspen?

Handschoenen/schort gebruiken snap ik, maar is er een manier om te voorkomen dat alles er onder zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
3.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Gewoon rustig raspen dan zit echt niet alles onder de bietensap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Snijden in plaats van raspen helpt al een stuk in mijn ervaring.

Het beste antwoord

Met je eigen rasp kun je wel zelf de bieten raspen.
-of in een diepe schaal of beter nog pan (mossel-pan -hoog- of wild-braadpan -hoog en ruim-) IN de GOOTSTEEN, is lager dan op het aanrecht. Verschillende pannen even uitproberen.

Is het nog te hoog, dan

-dezelfde schaal/pan naar keuze OP SCHOOT zetten, voilá alle beheersing is daar. Met je ene hand de pan+rasp vasthouden met de andere hand de biet raspen.
Of de pan klem zetten of tussen je benen klem houden.
Niet hoog, je kijkt in de pan en je hebt zicht op je werk.

En natuurlijk wel een schort om, is logisch.

Mocht het toch niet lukken, dan heb ik de volgende noodgrepen, want soms lukt/kan het niet en moet het een keertje anders.

*bieten fijn snijden/dunne plakken werkt ook goed, daarna repen
*voorgesneden gekookte bieten kopen, bijna perfect
Net als de kant-en-klare sla ( ‘luie’ sla! ;-) ) is er wel eens nood aan luie andere groenten of piepers.

Hopelijk lukt het zo wel, Anke!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (2)

Een grote diepe schaal (of pan) ervoor gebruiken en daarin deze raspsoort plaatsen: https://www.vanhattemhoreca.nl/images/gallery/904/469X900/groenterasp-hendi-1939.jpg
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord.
ik gebruik inderdaad deze rasp al.
maar ik realiseer me nu dat ik een belangrijk detail ben vergeten er bij te vermelden; ik zit namelijk in een rolstoel.
daardoor is het lastig om in een diepe schaal of pan te kijken; ik zit er met mijn neus te dicht op, zeg maar.
hopelijk is het duidelijk hoe ik dat bedoel.
ik kan het natuurlijk een ander laten doen, maar ik wil het graag zelf kunnen! zonder al te veel `schade`....
neem een zeer groffe rasp
Ikea heeft een schuin model rasp - Värdefull - €7
met aan twee kanten rasp, grof en fijn, misschien is dat wat voor je